Istoria pare că se repetă. Cel puţin pînă în această toamnă, cînd scumpirile de sezon la alimente, produse lactate şi fructe vor lovi încă o dată în milioanele de români care trăiesc, chiar şi după integrarea europeană, tot la limita decenţei. Dar cum un necaz nu vine niciodată singur, românii vor scoate şi mai mulţi bani din buzunare pentru a compensa efectele secetei care a mistuit în această vară producţia agricolă a ţării. După ce i-a îmbogăţit pe comercianţii de pîine, care au majorat deja tarifele la produsele de panificaţie cu 40%, seceta a crescut preţurile şi la furaje. Cei mai cîştigaţi sînt intermediarii care au început să practice preţuri speculative şi încearcă să-şi rotunjească veniturile pe spinarea crescătorilor de animale. Veştile proaste nu se opresc aici, mai ales că tarifele plătite de populaţie pentru a reface stocurile de conserve şi fructe vor fi mai mari decît pînă acum. Efectul de bumerang al majorărilor de toamnă îi va atinge şi producătorii de ulei, dar şi pe cei din industria laptelui, tarifele practicate în perioada următoare fiind cuprinse între 15% şi 40%. Ţinînd cont de faptul că de-a lungul anilor, majorările de preţuri la utilităţi au fost explicate de autorităţi prin sintagma \"praguri psihologice\", sindicatele consideră că avalanşa de preţuri a devenit insuportabilă pentru majoritatea populaţiei. \"Aceste scumpiri apar într-o perioadă complicată şi i- au luat pe nepregătite pe salariaţi. Gîndiţi-vă că începe anul şcolar, bugetul familiei trebuie să facă faţă cheltuielilor tot mai mari pentru rechizite, însă partea cea mai grea este reprezentată de faptul că românii vor fi afectaţi la coşul zilnic. Este posibil ca pînă în iarnă, preţurile crescute la gaze şi electricitate să afecteze toate categoriile populaţiei\", a declarat preşedintele Blocului Naţional Sindical (BNS) Constanţa, Vasile Oţelea. Reacţia sindicatelor este un semnal de alarmă şi faţă de menţinerea veniturilor salariaţilor la nivelul lunii ianuarie 2007, în vreme ce tarifele au fost majorate în primele opt luni ale anului de cel puţin trei ori. \"Prin intrarea în Uniunea Europeană, sîntem pe penultimul loc din cele 25 de state membre la capitolul salarii. Doar Bulgaria este cu puţin în urma noastră, însă acest lucru nu poate fi un motiv de mîndrie. Avem un program naţional de creşteri salariale de pînă la 800 de euro în anul 2010, dar în condiţiile actuale de indexare, cel mult 5% pe semestru în sistemul privat, este foarte greu să atingem acest obiectiv\", a precizat Oţelea.
\"Un ochi rîde, altul plînge\"
Dacă părinţii bobocilor au terminat cu goana după rechizite şi uniforme, beneficiind de campaniile promoţionale ale magazinelor, pensionarii rîd cu un ochi, iar cu altul plîng. Bucuroşi că de la 1 septembrie vor primi venituri majorate, pensionarii români se tem că vor face din ce în ce mai greu faţă asigurării traiului zilnic. Liderul Sindicatului Pensionarilor Constanţa, Ioan Toma, susţine că, deşi speră în promisiunile ministrului Muncii, Paul Păcuraru, cu privire la măsurile susţinute pentru cei vîrstnici, nu ştie cum vor reacţiona bătrînii la această nouă majorare a tarifelor. \"Creşterea pensiilor este o măsură bună, obţinută şi în urma protestelor pe care le-am organizat în Bucureşti. Cît priveşte scumpirile anunţate, considerăm că este o măsură nejustificată. Trebuie să existe un echilibru între puterea de cumpărare a cetăţenilor şi veniturile acestora\", a precizat Toma. Liderul pensionarilor constănţeni afirmă că soluţia optimă ar fi implicarea autorităţilor statului pe piaţă, mai ales că majoritatea agenţilor economici români profită din plin de starea de sărăcie a persoanelor de vîrsta a treia. \"Nu înţelegem de ce se întîmplă aşa ceva în fiecare an şi nu intervine nimeni\", a explicat Toma.
Călătoriile cu trenul, un lux
Poate cea mai nejustificată scumpire din \"colecţia de toamnă\", în situaţia în care condiţiile de transport sînt cu mult în urmă faţă de ceea ce există în Europa, este cea la călătoriile pe calea ferată. După majorarea din luna iunie, românii sînt obligaţi să plătească tarife mai ceva ca la avioane, din această lună biletele fiind majorate cu 8,1%. În vreme ce un bilet la un tren personal pe ruta Bucureşti - Predeal va costa 20,3 lei la clasa I şi 12,8 lei la a II-a, o călătorie cu un tren rapid de la Bucureşti la Constanţa va costa 66 lei la clasa I. Cei fără dare de mînă, dar care vor să ajungă pe litoral, vor scoate din buzunare 45,9 lei la clasa a II-a, faţă de 42,5 lei ca pînă în prezent. Pentru un tren intercity pe relaţia Bucureşti - Timişoara, tariful va fi de 124,7 lei, la clasa I, respectiv 88,4 lei la cea de-a II-a. Ultima majorare a tarifelor la biletele de călătorie pe calea ferată, de 7%, a fost operată la începutul lunii iunie.