PERICOL PUBLIC Copiii din grădiniţe şi învăţământul primar au răspuns la un test că banii sunt fabricaţi de zâne şi personaje din desene animate, a declarat ieri economistul-şef al Băncii Naționale a României (BNR), Valentin Lazea, apreciind că şi părinţii lor şi-au închipuit acelaşi lucru când au luat credite cu buletinul, în 2005 - 2006. „Şi, pentru că au realizat că banii nu sunt fabricaţi, totuși, de zâne şi mai trebuie daţi şi înapoi, au înţeles cât de importantă este educaţia financiară şi au fost de acord să-şi dea copiii la un asemenea curs opţional“, a punctat Lazea, la un seminar pe tema unui curs opțional de educație financiară pentru elevii din clasele III - IV. Proiectul este derulat în prezent de Ministerul Educaţiei şi BNR; în acest an şcolar s-au înscris deja peste 45.000 de elevi şi cadre didactice din Bucureşti şi 41 de judeţe, faţă de circa 12.500 de elevi în anul precedent. Valentin Lazea consideră că educaţia financiară este foarte importantă de la vârste cât mai mici, astfel încât copiii să poată lua în viitor decizii cât mai sănătoase - „Întrebarea este nu numai ce ne facem cu copiii, ci ce ne facem cu adulţii?! Am să vă spun un lucru la care m-am gândit şi poate trebuie să medităm asupra lui - toţi adulţii care intră într-o bancă să ceară un credit ar trebui să completeze şi un test, un chestionar, să se vadă dacă ei ştiu ce înseamnă dobândă, curs de schimb, risc valutar... pentru că, dacă nu ştii lucrurile astea şi te angajezi la un credit, e ca şi cum te-ai urca într-o maşină să conduci pe şoselele ţării fără a avea carnet de conducere. Te pui pe tine în pericol şi-i pui şi pe ceilalţi“.
RESURSELE CARE NE PROSTESC Economistul-șef al BNR a mai spus că, dacă societatea doreşte ca educaţia la nivel naţional să fie de calitate şi foarte serioasă, trebuie să pună accent pe intelect, nu pe resursele naturale: „Trebuie să uităm că România este o ţară bogată, că avem grâne, aur, petrol, lemn etc. Toate ţările care s-au pus cu burta pe carte au pornit de la premisa „suntem săraci, trebuie să ne focusăm pe minţile noastre“. Cât timp vom crede că aici avem sare, lemn, pâine şi aur nu ne vom pune de acord că trebuie să facem educaţie de calitate“.