Autorităţile de mediu au intrat în alertă de gradul zero după naufragiul navei „Multitrader”, sub pavilion Cambodgia, petrecut, joi noaptea, în rada Portului Mangalia. Din informaţiile furnizate de comandantul cargoului, specialiştii de mediu au aflat că, odată cu scufundarea navei, în apa mării, au ajuns 1000 tone de materiale de construcţii (ciment, ipsos şi var), marfă ce trebuia descărcată la Constanţa, 10 tone de motorină şi 300 litri de ulei mineral. Imediat după producerea catastrofei, Centrul Român de Coordonare Maritimă (MRCC) din cadrul Autorităţii Navale Române (ANR) au solicitat Agenţiei Române de Salvare Vieţi Omeneşti pe Mare (ARSVOM) intervenţia remorcherului „Hercules”, dotat cu echipamente şi materiale pentru prevenirea şi combaterea poluării. De asemenea, în perimetrul în care s-a produs sinistrul, şalupa „Topaz” a patrulat pe toată durata nopţii de joi spre vineri. La solicitarea ANR, la aprox. două ore de la scufundarea cargoului, nava „Albatros” a ajuns în zona naufragiului, avînd la bord 40 de saci cu produs absorbant antipoluant. Potrivit unui comunicat de presă al Direcţiei Apelor Dobrogea – Litoral (DADL), reprezentanţii Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Constanţa (IJSU), ai ANR şi DADL, au survolat locul accidentului cu un elicopter al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative. Chiar din noaptea accidentului maritim, şalupele care au patrulat pe mare au observat o pată de hidrocarburi, care se întinde pe o lungime de circa 10 km şi o lăţime variabilă, cuprinsă între 50 şi 100 m, în zona staţiunilor turistice Jupiter şi Costineşti. „Din locul unde nava este scufundată şi pînă la capătul de sud al irizaţiei, este o distanţă de cca. doi km, rezultînd că la ora observării aeriene, de la navă nu mai sînt scurgeri de hidrocarburi”, se precizează în comunicatul DADL. La rîndul său, purtătorul de cuvînt al Poliţiei de Frontieră Constanţa, cms. şef Adrian Burcea, a declarat că pata de hidrocarburi este localizată la cîteva mile de ţărm, iar curenţii o duc spre apele teritoriale ale Ucrainei.
Măsuri
Ofiţerii MRCC au estimat, ieri dimineaţă, cu ajutorul aparaturii din dotare, că în apa mării s-au scurs, pînă în prezent, aprox. 100 litri de combustibil, iar cantitatea respectivă este într-o continuă diminuare datorită condiţiilor hidrometeo, de temperatura înaltă a aerului şi a apei la suprafaţa mării, care favorizează evaporaţia şi dispersia. Cele patru nave ale ARSVOM, existente în zona respectivă, au fost redirijate pentru neutralizarea irizaţiilor prin împrăştiere de produs absorbant biodegradabil, acţiune coordonată de către inspectorul ANR al Serviciului SAR-Poluare. La rîndul lor, insprectorii DADL au prelevat probe de apă de pe suprafaţa afectată. Reprezentanţii DADL susţin că au inspectat plajele dintre staţiunile Olimp şi Mangalia şi nu au constatat prezenţa de produse petroliere pe plaje şi în zona de îmbăiere. Reprezentanţii ANR spun că pînă la depoluarea zonei, navele ARSVOM vor patrula pe tot perimetrul afectat de produsele petroliere. Totodată, ANR va trimite o echipă de scafandri să facă o inspecţie subacvatică pentru a şti exact care este situaţia cargoului scufundat.
Repatrierea
Cei şapte marinari din echipajul navei „Multitrader” au fost recuperaţi de pe plutele de salvare de către două ambarcaţiuni rapide ale ale Grupului de Nave Mangalia, conduse de Robert Grezi şi sinsp. Marius Stroia. Marinarii, patru georgieni, doi turci şi un ucrainean, au povestit că, după ce nava s-a înclinat periculos de mult, iar comandantul a ordonat abandonarea acesteia, fiecare şi-a adunat actele, lucrurile personale de valoare şi-au pus vestele de salvare, şi au lansat bărcile de salvare la apă. Potrivit cms. şef Adrian Burcea, după ce au fost audiaţi, marinarii au fost cazaţi la un motel din Mangalia, unde urmează să locuiască pînă la finalizarea procedurilor de repatriere, pe cheltuiala societăţii de agenturare. În ceea ce priveşte procedura de repatriere, aceasta este ceva mai complicată. Inspectoratul Judeţean al Poliţiei de Frontieră Constanţa a formulat o cerere în acest sens, pe care a adresat-o şefului Poliţiei de Frontieră Române, al cărei termen de soluţionare, în caz de urgenţă, este de 48 de ore de la depunerea acesteia.