„Tonitza nu mai e un nume cu „pronume”. Aș zice că el e un cuvânt activ complex concentrat; mare în toate componentele lui, vocație, inimă, har, excepțional orchestrate. Pensula lui suavă spune, gândește și cântă”, spunea Tudor Arghezi. Cu acest citat deschide criticul și istoricul de artă dr. Doina Păuleanu monografia intitulată simplu: „Tonitza”. Lucrarea a fost lansată, ieri, la Muzeul de Artă, în ambianța oferită de valoroasele picturi din expoziția permanentă a instituției constănțene.
Volumul, bogat ilustrat cu reproduceri după Tonitza, inclusiv cu cele ale lucrărilor de pe simezele Muzeului de Artă, este structurat pe șase capitole: „Începuturile”, „Primele manifestări și forme asociative”, „Grupul celor patru”, „Expozițiile de grup, fapte și întâmplări din anii 1926-1933”, „În grup restrâns, 1934-1937” și „Ultima expoziție, fapte și întâmplări, 1938-1940”.
Despre monografia „Tonitza” au vorbit redactorul-șef al Editurii Monitorul Oficial, Anca Ivașcu, istoricul de artă dr. Rodica Matei și prof. univ. dr. Ioan Opriș.