La 20 de ani de la căderea Zidului Berlinului, Trabantul, maşină-simbol a RDG, va reînvia într-o versiune cu motor electric, un prototip urmînd să fie prezentat, în septembrie, la Salonul Auto de la Frankfurt. Modelul Trabant nT sau new Trabi (Noul Trabi), urmaşul maşinii pe care est-germanii o numeau afectuos Trabi, urmează să fie prezentat în 17 septembrie, cu mare pompă, de creatorii săi - grupul IndiKar, asociat cu constructorul bavarez de miniaturi Herpa. Ironizat pentru caroseria sa sintetică, pentru mirosul puternic de gaz de eşapament lăsat în urmă şi pentru viteza maximă pe care o putea atinge, 120 de kilometri la oră, Trabi era, altădată, singura maşină pe care o puteau visa majoritatea est-germanilor, cu condiţia să aibă răbdare timp de 10 sau 15 ani, în care figurau pe listele de aşteptare.
Păstrînd formele ascuţite ale strămoşului său, new Trabi ar urma să fie mai ecologică: ”Va fi o maşină electrică, avînd plafonul cu panouri solare, pentru oraşe şi drumuri scurte”, a explicat directorul IndiKar, Ronald Gerschewski, pentru presa din Saxa, unde se află sediul companiei unde s-a născut primul Trabant, în 1957. ”În interior se vor afla instalaţii pentru sistemul de navigare, telefon mobil şi I-Pod. Nu va fi un model retro, nu vrem să cădem în nostalgia după RDG”, dă asigurări IndiKar. New Trabi este conceput mai degrabă ca o ”noutate verde şi proaspătă”, cu o autonomie de 250 de kilometri, a adăugat el. Însă, o eventuală comercializare a modelului rămîne ipotetică. IndiKar şi Herpa speră să ajungă în acest stadiu în 2012, dar nu au încă investitori pentru a finanţa proiectul. Mizează pe Salonul de la Frankfurt pentru a găsi investitori şi pentru a putea începe producţia în serie. Din cauza succesului înregistrat de primul model, vîndut în sute de mii de exemplare, Herpa, care a cumpărat marca Trabant după căderea Zidului Berlinului, a avut ideea să ofere o nouă viaţă acestei maşini unice şi mitice fabricată în RDG. Constructorul din Bavaria a evocat proiectul său încă din 2007, la Salonul Auto de la Frankfurt. Din 11.500 de persoane întrebate, 93% sînt în favoarea unui Trabant modern, iar mulţi s-au declarat dispuşi să cumpere unul, potrivit IndiKar. În prezent, vechile Trabanturi au dispărut din circulaţie aproape în totalitate. Trei milioane de exemplare de culoare bej, bleu, oliv, muştar sau roz au fost produse în uzinele VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau, dar numai cîteva zeci de mii sînt înmatriculate în continuare.
Ieşit pentru prima dată pe poarta fabricii în 1957, Trabantul a mai fost produs încă doi ani după căderea Zidului Berlinului, pînă în 1991. Est-germanii dădeau adesea o poreclă maşinii lor, precum Micha sau Bert, considerînd-o un membru al familiei. Nostalgicii organizează în continuare, în mod regulat, întîlniri ale Trabanturilor în Germania, la care iau parte colecţionari, fani sau curioşi. La Berlin au loc inclusiv tururi turistice cu Trabanturi: mai multe Trabi merg în şir, după un itinerariu precis, în timp ce un ghid aflat în prima maşină din coloană prezintă obiectivele turistice. Mii de persoane fac astfel de tururi anual. Pentru a marca 15 ani de la reunificarea Germaniei, în 2005, un model unic a fost realizat şi vîndut la licitaţie: Gobbi avea botul unui Volkswagen Golf şi spatele unui Trabant, simbolizînd uniunea dintre Germania de Vest şi cea de Est.