Pentru transportatori, singura șansă de a-i convinge pe guvernanți să-i forțeze pe cei de la ASF să-i oblige pe asigurători să ieftinească polițele RCA este protestul. Memorandumul semnat la precedenta rundă de blocare a Capitalei cu mii de TIR-uri, camioane, taxiuri și autobuze, care prevedea limitarea creșterii tarifelor RCA la 50% față de iunie 2015, a fost încălcat cu eleganță. Potrivit confederației transportatorilor (COTAR), unele polițe sunt acum chiar și cu 100 - 200% mai scumpe decât anul trecut. Situația absurdă este confirmată și de Consiliul Concurenței, care notează că, la transporturile de marfă, prețurile RCA au crescut cu 20 - 180% în ultima jumătate de an. Între timp, ASF a cerut unui număr de șase firme de profil să recalculeze urgent, în termen de 30 de zile, prețul asigurărilor auto obligatorii, după ce a descoperit diverse nereguli. Transportatorii salută inițiativa, dar spun că nu-i de ajuns. Ar trebui luate la bani mărunți TOATE firmele din piața de profil. Dacă nu, urmează noi proteste.
HA! Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) contrazice datele prezentate de ASF potrivit cărora preţurile poliţelor RCA pentru autoutilitare sau autocamioane au crescut în ianuarie cu 46%. Cu „doar“ 46%... De fapt, spun transportatorii, tarifele s-au dublat, ba chiar s-au triplat, în unele cazuri! Ei îi cer președintelui ASF, Mișu Negrițoiu, să prezinte în mod realist rezultatele negocierilor dintre COTAR și Autoritate și să nu mai manipuleze opinia publică. „Ni s-a cerut și ne-am conformat - am adus SUTE de polițe de asigurare, ale căror prețuri au crescut cu 100 - 200% față de anul trecut. Iar asigurătorii nu au venit cu nici măcar un singur document care să demonstreze contrariul!“, spune președintele COTAR, Vasile Ștefănescu. El punctează că orice zi de întârziere a aducerii RCA la un preţ acceptabil aduce beneficii numai asigurătorilor şi ASF. Reamintim că, la mijlocul săptămânii, ASF a anunțat că prima medie pentru polițele RCA era, în ianuarie, cu 61% mai mare față de iunie 2015 (pentru vehiculele de transport persoane), respectiv cu 46% mai mare în cazul autoutilitarelor și autocamioanelor. „Noi nu am văzut din comunicatul ASF şi din discuţiile purtate până acum că se doreşte dezamorsarea conflictului dintre asiguraţi şi asigurători. În această situaţie, suntem nevoiţi să ne negociem drepturile în stradă, iar responsabilitatea blocării oraşelor a drumurilor naţionale şi judeţene revine exclusiv ASF“, mai spune Ștefănescu.
CONCURENȚA CONFIRMĂ Și totuși, în urma unor controale, ASF a cerut companiilor Generali, Groupama, Allianz - Țiriac, Asirom, Omniasig, Uniqa și Euroins să recalculeze tarifele RCA, în termen de 30 de zile, după ce a constatat mai multe deficiențe în modul de stabilire a primelor. E suficient sau nu? Cei de la COTAR salută luarea de atitudine, însă se întreabă de ce numai cele șase firme au fost sancționate/avertizate. Ei citează din raportul prezentat joi de Consiliul Concurenței la o întâlnire la Camera Deputaților - „În ultima perioadă au fost consemnate creşteri semnificative ale preţurilor RCA pentru transporturile de marfă, cu 20 - 180%; la transporturile de persoane, majorarea este de 20 - 226%“. În decembrie, transportatorii au organizat un protest la Bucureşti, blocând cu mii de taxiuri, camioane, autobuze şi microbuze Piaţa Victoria şi Şoseaua Kiseleff, principala nemulţumire fiind legată de creşterea tarifelor RCA. Altă solicitare a fost eliminarea supraccizei la carburanți. Ei au discutat atunci cu vicepremierul Vasile Dâncu, ministru al Administrației, şi, după întâlnire, au declarat este posibil să reia protestele, în lipsa unor soluţii. Cele trei părţi (transportatori, ASF și asigurători) au semnat un memorandum care prevede plafonarea creşterii RCA la cel mult 50% din tarifele valabile în iunie 2015. Un memorandum pe care asigurătorii nu par să-l respecte.