În fiecare an, în sâmbăta dinaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi, credincioşii aduc la biserică ofrande pentru sufletele celor dragi, sărbătoare care se mai numește și Moșii de iarnă. De Moşii de iarnă, care se prăznuiesc în acest an pe 5 martie, în bisericile şi cimitirele ortodoxe se face pomenirea celor adormiţi. Moşii de iarnă marchează începutul sâmbetelor morţilor, în număr de 7, care se vor încheia sugestiv cu Sâmbăta lui Lazăr, înainte de Săptămâna Mare sau Săptămâna Patimilor. În tradiţia ortodoxă, în ziua praznicului se aduc la biserică, pentru a fi sfinţite, coliva, prescurea şi o sticlă de vin. De asemenea, se sfinţesc vase cu mâncare şi pachete cu alimente pe care rudele celor adormiţi le împart după slujba de pomenire. Tradiţia creştină spune că ofrandele oferite de sufletul celor adormiţi au putere de mijlocire pe lângă Dumnezeu pentru iertarea păcatelor săvârşite de către ei în timpul vieţii. În amintirea celor adormiţi, urmaşii merg la cimitir pentru a le curăţa mormintele şi a le aşeza flori şi lumânări aprinse la căpătâi.
DE CE SE DUCE MÂNCARE ABURINDĂ LA CIMITIR Se spune că cei decedaţi se hrănesc din aburii fierturilor, de aceea este obligatoriu ca măcar un singur fel de mâncare să fie fierbinte. În trecut, Moşii de iarnă erau cunoscuţi în lumea satului şi drept ”Moşii de piftii”, fiindcă în această zi se mănâncă piftie şi alte răcituri. Ceea ce rămâne nemâncat se aruncă a doua zi, în Duminica lăsatului sec de carne. Dacă nu se respectă această tradiţie, se crede că natura se răzbună aducând valuri de frig în toiul verii. Mai mult, femeile care încalcă tradiţia şi lucrează în această zi sunt pedepsite să tremure ca piftia şi ”li se întoarce pomana” pe care au dat-o. Această sâmbătă este respectată şi pentru a te feri de nebunie. Credincioşii care fac pomeniri trebuie să meargă la biserică de dimineaţă, unde participă la Sfânta liturghie. Abia după această slujbă mare se oficiază şi parastasul. Apoi, familia merge la cimitir, unde trebuie să aprindă cel puţin două lumânări - numărul minim necesar, potrivit superstiţiilor, pentru a încălzi sufletele morţilor.
DUMINICA LĂSATULUI SEC DE CARNE În Duminica Înfricoșătoarei Judecăți, pe 6 martie, creștinii lasă sec de carne, începând pregătirea pentru intrarea în cele 48 de zile de post ce preced Învierea Domnului. Termenul de Lăsatul secului provine din latină şi înseamnă „a lăsa cele lumeşti“, în sensul de a ne opri de la păcate sau fapte rele, deoarece, după Lăsatul secului, se intră în Postul Sfintelor Paşti (anul acesta postul începe luni, 14 martie). După Săptămâna Brânzei (7 - 13 martie), în care creştinii renunță la preparatele făcute din orice fel de carne, în afară de pește, în Duminica Izgonirii lui Adam din Rai (13 martie) credincioșii care ţin post vor renunţa şi la brânză, lapte, ouă şi pește.
Duminică, 6 martie, începând cu ora 9.00, Înaltpreasfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va oficia Sfânta Liturghie la Catedrala arhiepiscopală „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Constanța. La ora 17.00, ierarhul Tomisului va susține conferința „Misiunea femeii creștine astăzi” la Biserica „Sfinții Împărați Constantin și Elena” din municipiul Medgidia (cartier IMUM).