Secretarul de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, Valentin Preda, l-a învestit, ieri în funcţie pe noul director general al Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa, Cristian Păvălaşc, care a fost numit prin ordin al ministrului Transporturilor, Radu Berceanu. El îl înlocuieşte în funcţie pe Titus Cazacu, care va ocupa funcţia de director operaţional în cadrul aeroportului. La ceremonia de învestire au fost prezenţi preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa (CJC), Nicuşor Constantinescu, prefectul Constanţei, Tit - Liviu Brăiloiu, preşedintele Asociaţiei Litoral, Corina Martin, primarul comunei Mihail Kogălniceanu, Valer Mureşan. Cristian Păvălaşc are 46 de ani, a fost pilot militar între 1998 şi 2004 la Baza Aeriană M. Kogălniceanu, iar după 2004 a ocupat funcţia de manager la o firmă de soft pentru aeroporturi. Păvălaşc a afirmat că va continua proiectele CJC, acţionar al aeroportului, care au adus o nouă dimensiune de dezvoltare. Constantinescu a afirmat că CJC nu a avut nicio implicare în această schimbare a conducerii, decizia aparţinînd, în exclusivitate, Ministerului Transporturilor. Constantinescu a precizat că ceea ce a început alături de fostul director va continua cu noul şef al aeroportului: „Am demonstrat că putem să facem un management mult mai bun, iar cifrele vorbesc de la sine. Exemplul stă în liniile aeriene deschise în numai un an, ultima dintre acestea, Bologna - Constanţa, fiind inaugurată chiar astăzi (n.r. - ieri). Este o performanţă, în condiţiile în care marile companii ale lumii reduc numărul de zboruri din cauza crizei”. Preşedintele CJC a adăugat că îi va acorda tot sprijinul noului director, „care face parte din categoria celor care îşi dedică întreaga viaţă unui ideal”. Constantinescu speră că traficul aerian pe Aeroportul M. Kogălniceanu, una dintre cele mai eficiente căi de dezvoltare economică, se va dezvolta. „Aeroportul Kogălniceanu reprezintă o poartă pentru dezvoltarea judeţului”, a afirmat, la rîndul său, prefectul Brăiloiu, care a remarcat contribuţia CJC la dezvoltarea aeroportului.
Un nou terminal cargo
Principalele investiţii care vor avea loc la Aeroport au fost prezentate de directorul de dezvoltare, Constantin Teodorescu. El s-a referit, în primul rînd, la construcţia unui terminal cargo: „Estimăm un trafic de pînă la 10.000 de tone anual”. În prezent, pe aeroport se operează şi marfă, dar nu la capacitate, întrucît nu există infrastructura necesară. Costul total al investiţiei se ridică la aproape 1.000.000 de lei. “Intenţionăm să consolidăm cursele Carpatair pe segmentul de cargo pentru poştă şi coletărie”, a adăugat Teodorescu. El a mai spus că, cel mai probabil, terminalul va fi operaţional în trimestrul patru al acestui an. O altă investiţie se referă la consolidarea şi reabilitarea platformei pentru staţionarea aeronavelor. “Avem ca obiectiv să atragem resurse de finanţare europeană prin Programul Operaţional Sectorial. Avem un proiect pentru consolidarea şi reabilitarea platformelor pentru staţionarea aeronavelor, care să fie echipate cu balizaj de categoria trei”, a specificat Teodorescu. De asemenea, în funcţie de creşterea numărului de pasageri, se intenţionează creşterea capacităţii de parcarea a autoturismelor, de la 200 de locuri, în prezent, la circa 600. Extinderea va fi însoţită şi de un sistem de taxare şi monitorizare.
Curse aeriene noi
Ţinta de dezvoltare a Aeroportului trebuie să fie creşterea numărului de turişti, care este cheia dezvoltării economice a judeţului, a declarat Nicuşor Constantinescu: „Cu cît mai mulţi turişti, cu atît mai mulţi bani care intră în ţară. Noi, românii, trebuie să ne vindem pachetele turistice cu un euro mai puţin faţă de concurenţă. Şi asta pentru că turistul se uită la bani, în primul rînd”. El a fost completat de Corina Martin, care a declarat că se încearcă readucerea marilor tour - operatori. Potrivit spuselor sale, TUI (unul dintre cei mai mari tour-operatori) a condiţionat revenirea în România de introducerea unor linii aeriene directe cu Germania. „Tour - operatorii au plecat din România pentru că anumite persoane au adus operatori de plaje care vindeau fier vechi şi care au adus macarale pe plaje sau pentru că altă persoană, care a fost prefect, nu a mai dorit irigarea spaţiului verde din Mamaia. Nu aşa se face turism”, a spus Constantinescu. El a adăugat că doreşte introducerea unor curse care să lege Aeroportul de Spania, dar şi de ţările nordice, pentru atragerea pe litoral a turiştilor din acele zone. Ieri a devenit operaţională cursa aeriană Bologna - Constanţa şi retur, a companiei Ryanair, iar de la 15 aprilie vor avea loc curse între Bruxelles şi Constanţa, cu compania Blue Air. De la 1 iunie vor exista curse Tarom între Bucureşti şi Constanţa, iar de la 15 iunie, între Constanţa şi Cluj, tot prin Tarom. „Estimăm un plus de 30.000 de pasageri, faţă de cei 80.000 de anul trecut. Deci, aşteptăm aprox. 110.000 de pasageri în acest an”, a afirmat Teodorescu. Şi un tour-operator din Israel ar fi interesat de o cursă charter către judeţul Constanţa, pentru a-şi aduce turiştii pe litoral.