PRECIZĂRI Mecanicul de locomotivă al trenului care a deraiat pe 24 iulie, la Santiago de Compostela, a declarat, într-un extras din declaraţia dată în faţa judecătorului, că nu înţelege de ce nu a putut frâna la timp pentru a împiedica tragedia în care şi-au pierdut viaţa 79 de persoane. Întrebat dacă a activat frâna, mecanicul de locomotivă a spus că, în momentul respectiv, accidentul era deja inevitabil. „Nu am avut timp de nimic. Încă nu înţeleg”, a adăugat acesta.
Primele informaţii oferite de cutiile negre au arătat că trenul rula cu o viteză de 192 de kilometri la oră înainte ca mecanicul să încerce să frâneze. În curba în care a avut loc accidentul, în momentul deraierii, trenul avea o viteză de 153 de kilometri la oră, în condiţiile în care limita de viteză era de 80 de kilometri pe oră. Înregistrarea audio conţinută în cutiile negre a mai arătat că, în momentul accidentului, mecanicul de locomotivă vorbea la telefon cu un angajat al Reţelei naţionale a căilor ferate spaniole (RENFE), a explicat Tribunalul superior de justiţie din Galicia. În acel moment, se pare că mecanicul de locomotivă consulta un plan sau un document similar pe hârtie. Francisco Jose Garzon, mecanic de locomotivă experimentat, în vârstă de 52 de ani, a fost pus sub acuzare pentru 79 de infracţiuni de omor prin imprudenţă şi a fost lăsat în libertate sub control judiciar. Nimeni nu se grăbeşte, totuşi, să îi atribuie vina, pentru că, potrivit unui purtător de cuvânt sindical, mecanicul şi-a alertat superiorii în legătură cu o insuficienţă în domeniul securităţii pe tronsonul pe care s-a produs accidentul. Totodată, mecanicul a demontat informaţiile bazate pe o fotografie pe care o pusese, în martie 2012, pe Facebook şi în care se lăuda că ar fi circulat cu viteza de 200 de kilometri la oră, făcând glume pe seama radarelor Gărzii Civile. Bărbatul a explicat că nu era el cel care conducea acea locomotivă.
CEL MAI SIGUR MIJLOC DE TRANSPORT TERESTRU Opinia publică europeană a fost şocată de seria de accidente feroviare produse în ultima vreme în Franţa, Spania şi Elveţia. Experţii susţin însă că este vorba despre o coincidenţă sinistră, care nu trebuie să pună la îndoială securitatea liniilor de cale ferată din Europa. Catastrofa din Brétigny-sur-Orge, în apropiere de Paris, s-a soldat cu şapte victime, drama de la Santiago de Compostela a provocat moartea a 79 de persoane, iar coliziunea frontală dintre două trenuri produsă luni în apropiere de Lausanne a provocat moartea mecanicului de tren. Aceste trei accidente mortale în mai puţin de o lună nu permit însă tragerea unui semnal de alarmă.
Agenţia europeană pentru căi ferate subliniază, totuşi, performanţele în materie de siguranţă ale Franţei şi Spaniei, mai bune decât media UE, care se situează la 0,16 morţi la un miliard de kilometri parcurşi. Elveţia, care are propriile statistici, menţionează 28 de morţi la aproape 19 miliarde de kilometri parcurşi în 2012, cu circa 1,47 de morţi la un miliard de kilometri. Experţii se jură că trenul rămâne mijlocul de transport terestru cel mai sigur, potrivit statisticilor.