Tranparency International Romania critică propunerea legalizării şpăgii în spitale

Justiție 22 Ianuarie 2008 / 00:00 874 accesări

Preşedintele Colegiului Medicilor din Cluj, Mircea Bîrsan, a propus legalizarea “atenţiilor” pacienţilor pentru medici. Pe de altă parte, Transparency International (TI) Romania cere autorităţilor să respingă orice reglementare care să legalizeze mita în sistemul de sănătate. Medicii care lucrează în sistemul public de sănătate nu pot primi legal alte beneficii de la pacienţi pe lîngă salariul dat de instituţiile sanitare. Cetăţenii sînt obligaţi să plătească contribuţiile de asigurări de sănătate, aşa cum prevede legea, plătindu-şi astfel serviciile medicale la care au dreptul, a declarat directorul executiv al TI Romania, Victor Alistar. În plus, TI Romania atrage atenţia asupra faptului că ţara noastră este parte la Convenţia Europeană Civilă Împotriva Corupţiei şi la Convenţia Europeană Penală Împotriva Corupţiei, ambele ratificate din 2002, iar aceste convenţii interzic explicit ţărilor semnatare orice formă de legalizare a mitei sau a foloaselor necuvenite. O astfel de reglementare ar atrage chemarea României în faţa Curţii Europene de Justiţie. Orice beneficiar de servicii de sănătate contribuie, din veniturile pe care le obţine, la fondul asigurărilor sociale de sănătate, aşadar serviciile de care beneficiază sînt deja plătite, iar instituirea unei noi taxe legale ar însemna, de fapt, majorarea acestor procente. „Atîta vreme cît o astfel de taxă ar fi legiferată, normele ar conduce direct la excludere socială pentru acele categorii de populaţie care nu pot contribui la plata taxei de protecţie pentru sănătate”, adaugă directorul executiv. Prin reprezentantul lor, membrii organizaţiei spun că au observat “cu regret, analogia făcută între taxa pentru medici şi bacşişul de la restaurant” şi că protestează în numele medicilor faţă de aceste exemple, “pentru că medicii nu sînt ospătari, iar spitalele sau policlinicile nu sînt restaurante”. Alistar continuă, apreciind că modul de abordare a acestei iniţiative este de natură să aducă grave prejudicii de imagine unei categorii socio-profesionale de maximă importanţă pentru societate, care trebuie să se bucure de respectul public şi de aprecierea societăţii, “nu de blamul general. Cei care fac asemenea propuneri sînt chemaţi, în primul rind, să apere interesele profesionale şi materiale ale medicilor în raport cu statul şi societatea şi nu împotriva acestora. Faţă de această situaţie, TI-Romania solicită autorităţilor de la Bucureşti să respingă cu fermitate această iniţiativă de legalizare a corupţiei”, a conchis directorul executiv. Pe de altă parte, Colegiul Medicilor din România a respins acuzaţiile TI Romania conform căreia ar fi propus un proiect de lege care să legalizeze condiţionarea actului medical de primirea unor foloase necuvenite de către medic. Potrivit unui comunicat al preşedintelui Colegiului Medicilor din România, Vasile Astărăstoae, singura intervenţie autorizată în această dezbatere din partea organizaţiei a fost că a semnalat opiniei publice faptul că actul normativ privind drepturile pacienţilor (Legea 45/2003) este foarte clar în ceea ce priveşte relaţia medic - pacient. În această lege se subliniază că medicul şi unitatea medicală nu au voie să pretindă foloase înainte şi în timpul actului medical, dar şi că pacientul are dreptul (nu şi obligaţia) ca, după terminarea actului medical, să recompenseze medicul sau unitatea medicală.

12