Transport feroviar... de avarie

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Nou val de concedieri

Transport feroviar... de avarie

Social 23 Februarie 2012 / 00:00 600 accesări

Restructurarea companiilor de stat, gândită de actualul Guvern, nu va da niciodată roade şi nu va duce la creşterea economică a respectivelor companii, atât timp cât reorganizarea este bazată numai pe reducerea cheltuielilor şi a personalului. Un exemplu concret în acest sens îl reprezintă CFR Călători şi, mai ales, CFR Marfă, unde, în ultimii ani, zeci de angajaţi au fost disponibilizaţi fără ca activitatea economică să se îmbunătăţească. Cu toate acestea, în loc să apeleze la sfatul unor specialişti, care să le ofere soluţii viabile pentru redresarea transportului feroviar românesc (odinioară mijlocul preferat de transport al românilor, mulţumită costurilor mici, confortului şi siguranţei oferite), guvernanţii au decis să apeleze, iar, la concedieri colective. Anunţate încă de anul trecut, disponibilizările la CFR Călători vor fi puse în practică din martie a acestui an. Potrivit reprezentanţilor CFR Călători, vor pleca din cadrul companiei 1.143 de angajaţi (1.050 de la CFR Călători şi 93 de la companiile Voiaj CFR şi CFR Gevaro).

CAZURI SOCIALE „De la nivelul Sucursalei de Transport Feroviar Călători Constanţa vor fi disponibilizaţi 17 salariaţi. Am primit notificarea din partea conducerii CFR Călători abia ieri (marţi - n.r.) şi acum urmează să ne prezentăm cu propunerile noastre, pentru a încerca să-i salvăm pe aceşti oameni. Practic, fiecare angajat din sistemul feroviar care este concediat devine un caz social, pentru că specializarea lui este specifică acestui domeniu. El nu se poate angaja în altă parte”, a declarat preşedintele Sindicatului Liber Mişcare Comercial (SLMC) Dobrogea CFR Marfă Medgidia, Gheorghe Spânu. Singura şansă a ceferiştilor de-a reintra în câmpul muncii o constituie recalificarea profesională.

TOŢI CEI PESTE 1.100 DE ANGAJAŢI DISPONIBILIZAŢI VOR DEVENI ŞOMERI, CARE VOR PRIMI INDEMNIZAŢII DE LA BUGETUL DE STAT

Din păcate, chiar dacă numărul angajaţilor se reduce, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre volumul de muncă. Dimpotrivă, la nivelul CFR Călători, acesta a crescut, după fuzionarea prin absorbţie a filialelor Societatea Comercială de Exploatare a Vagoanelor de Dormit, Cuşetă, Restaurant şi Bar CFR Gevaro, Societatea Comercială de Vânzare a Legitimaţiilor de Călătorie Bucureşti şi CFR - Societatea Comercială de Aprovizionare şi Desfacere Braşov.

CONCEDIERI „FĂRĂ NUMĂR” Potrivit acordului încheiat de Guvern cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), Comisia Europeană şi Banca Mondială, personalul angajat al companiei în 2012 trebuie să rămână acelaşi ca cel din 2011, chiar şi după fuziunea cu cele trei filiale. Şi, pentru că oricum FMI cerea nişte concedieri, guvernanţii s-au gândit să profite de ocazie şi să dea afară nişte ceferişti. Potrivit preşedintelui Uniunii Sindicale „Feroviarul” Constanţa, Vasile Anghel, conducerea CFR Călători ar dori ca majoritatea celor disponibilizaţi să facă parte din personalul de execuţie al companiei şi să fie cruţat personalul administrativ. Dacă acest lucru se adevereşte, veştile pentru transportul feroviar sunt din ce în ce mai proaste, având în vedere că personalul de execuţie este cel care ţine trenurile în mişcare. După noul val de concedieri este de aşteptat ca serviciile oferite de CFR Călători populaţiei să aibă şi mai mult de suferit, dacă luăm în calcul faptul că, din punct de vedere al numărului angajaţilor, CFR funcţionează şi în prezent în regim de avarie. Dar, atât timp că guvernanţii nu trebuie să îşi bată capul pentru găsirea unei soluţii reale de redresare a companiei, ce contează că transportul feroviar se duce pe apa sâmbetei?

180 de locuri de muncă salvate

În urma negocierilor purtate, ieri, între sindicalişti, reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi ai conducerii CFR Călători, lista de disponibilizări de la CFR Călători care cuprindea iniţial un număr de 1.143 de persoane va fi redusă cu aproape 180 de persoane, reprezentând cazurile sociale grave, a anunţat preşedintele Federaţiei Sindicatelor Mişcare Comercial Gheorghe Frăţică. El a precizat că i-a atras atenţia ministrului Transporturilor, Alexandru Nazare, că decizia disponibilizării nu este cea mai bună măsură care poate fi luată în această perioadă, mai ales că anul trecut au fost disponibilizate alte 5.000 de persoane. „Potrivit notificării primite de la Societatea Naţională de Transport Feroviar, oamenii intră de astăzi (n.r.- miercuri) în preaviz, urmând ca disponibilizarea efectivă să aibă loc la data de 23 martie. Conform contractului colectiv de muncă, persoanele care îşi vor pierde serviciul vor primi lunar, timp de 6 luni, o sumă de 670 lei”, a mai spus Frăţică.



12