O anchetă declanşată de Consiliul Concurenţei în februarie 2009 a scos la iveală problemele pe care România le are în ce priveşte activităţile conexe transportului maritim. În mare, acest sector de transport este concurenţial - bulină roşie -, dar, ca la noi, sunt probleme “pe la colţuri” - bulină neagră. Avem nevoie de susţinerea posibililor armatori români, avem nevoie de strategii naţionale pentru domeniu în general, avem nevoie de programe sectoriale… Pe scurt, transport maritim este, dar noi cam… avem nevoie…
Piaţa serviciilor de transport maritim este una concurenţială, însă există disfuncţionalităţi legate de activităţile conexe, arată rezultatele investigaţiei declanşate de Consiliul Concurenţei în februarie 2009. În urma analizei Consiliului Concurenţei, a reieşit necesitatea elaborării unei strategii naţionale în domeniul transportului maritim, strategie care să vizeze, printre altele, sprijinirea potenţialilor armatori români, stimularea construcţiilor de nave prin utilizarea creditelor bancare, promovarea pavilionului naţional şi alinierea legislaţiei naţionale la cea comunitară. Potrivit Consiliului Concurenţei, intrarea pe piaţa serviciilor de transport maritim este îngreunată de existenţa unor bariere ca investiţii financiare foarte mari necesare construirii sau achiziţionării unei nave maritime, la care se adaugă lipsa unui sprijin concret din partea autorităţilor pentru cei ce vor să intre în această piaţă. Studiul a arătat că piaţa serviciilor de transport maritim este o piaţă concurenţială, fapt datorat în special numărului mare de transportatori (armatori străini ce asigură un transport maritim neregulat, cât şi mari companii maritime de linie), raportat la volumul redus de mărfuri disponibile pentru transport. Cererea autohtonă de transport maritim este reprezentată de operatori economici din sectoare economice precum sectorul energetic, sectorul extractiv, agricultură şi silvicultură, industrii prelucrătoare, dar şi din sectorul construcţiilor şi al comerţului. În acelaşi timp, oferta de transport maritim existentă la nivelul porturilor maritime româneşti este reprezentată aproape în integralitate de armatori străini şi de mari companii maritime de linie străine. Prezenţa armatorilor români în oferta de transport maritim este aproape insesizabilă, pe fondul reducerii numărului de nave maritime comerciale înregistrate sub pavilion naţional. Analiza efectuată în cadrul investigaţiei a urmărit în principal piaţa serviciilor de transport maritim, însă au fost vizate şi o serie de pieţe conexe, precum piaţa serviciilor de încărcare-descărcare nave, piaţa agenturării de nave, piaţa pilotajului, piaţa remorcajului ş.a. Ca urmare, au fost identificate o serie de disfuncţionalităţi la nivelul porturilor maritime legate de activităţile conexe sau auxiliare transportului maritim. În cazul pilotajului navelor, serviciu de siguranţă, în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia se constată existenţa unor regimuri juridice distincte pentru acelaşi serviciu.