Pacea dintre asigurători, ASF și transportatori n-a ținut nici măcar o lună. După protestul de la începutul lui decembrie, care a blocat capitala, cele trei părți s-au întâlnit, la 22 decembrie, și au semnat un protocol care ar fi trebuit să limiteze creșterea RCA la cel mult 50% față de iunie 2015. ASF ar fi trebuit să modifice norma RCA, până la 31 decembrie, însă n-a făcut asta, spun transportatorii. În lipsa regulilor, asigurătorii au făcut ce știu ei mai bine - au scumpit polițele transportatorilor peste nivelul „agreat“.Ce urmează? Confederația Transportatorilor amenință nu doar cu multiple acțiuni și proteste - ei vor să deschidă o acțiune în instanță împotriva ASF, instituție care, spun membrii COTAR, încalcă mai multe legi internaționale.
O MARE PĂCĂLEALĂ Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) acuză nerespectarea protocolului semnat în decembrie cu ASF şi companiile de asigurări care ar limita creşterea RCA la cel mult 50% faţă de iunie 2015 şi spune că poliţele s-au scumpit deja peste acest nivel. „În cazul în care se va dovedi că întâlnirea din 22 decembrie 2015 a fost doar o încercare de inducere în eroare a transportatorilor, pentru a se obţine încetarea protestelor, pe lângă protestele noastre viitoare, vom deschide o acţiune în instanţă împotriva ASF, care încalcă mai multe legi internaţionale. La întâlnire au participat reprezentanţi de la Ministerul Finanţelor și Consiliul Concurenţei, ba chiar şi preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu. Conform înțelegerii, până la sfârşitul anului trecut trebuia să se facă modificările la normele RCA. Nu s-a întâmplat nimic, iar firmele de asigurare au crescut deja valoarea poliţelor RCA mai mult decât s-a negociat“, spun transportatorii.
UNDE-I LEGE... NU-S BANI Confederația Transportatorilor atenţionează, în plus, asupra altui proiect de modificare a legislaţiei, care ar fi în defavoarea cetăţenilor şi a transportatorilor - „Ne-a fost prezentat un proiect de OUG, prin care se modificată legea 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată în 2012, în care, din primul articol(!), se abrogă auditul pe drumurile judeţene. Motivul? Guvernul nu are bani“. Proiectul a fost respins atât de patronate, cât şi de sindicate, însă reprezentanţii Ministerului Transporturilor au anunţat că vor trimite propunerile la Guvern, pentru aprobare, potrivit COTAR. „Nu este corect pentru cetăţeni și pentru transportatorii care bat zi de zi aceste drumuri să fie scoase de la audit şi control drumurile judeţene. Ele trebuie să fie auditate şi inspectate, ca să întrunească toate criteriile europene. Vrem să vedem că apar parcări pentru timpul de odihnă al şoferilor și semnele de circulație sunt conforme cu normele europene“, a declarat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, care cere demiterea celor care au elaborat proiectul.
UN PROTEST... DEGEABA În decembrie, transportatorii au organizat un protest la Bucureşti, blocând cu mii de taxiuri, camioane, autobuze şi microbuze Piaţa Victoria şi Şoseaua Kiseleff, principala nemulţumire fiind legată de creşterea tarifelor RCA. Ei au spus că preţul poliţelor RCA ar fi putut creşte cu până la 400%, ajungând astfel la valori mai mari decât ale autoturismelor asigurate. În replică, asigurătorii au afirmat că transportatorii rutieri le generează pierderi mari în segmentul RCA, 37 din 100 de vehicule asigurate fiind implicate într-o daună, în cursul unui an, potrivit Uniqa, faţă de 6 din 100 în cazul persoanelor fizice.