Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să nu majoreze acciza la carburanți. Ce „surpriză“! Ei ar prefera să se îmbunătățească sistemul de rambursare a TVA către străini, astfel încât țara noastră să devină un centru de alimentare cu carburanți din zona balcanilor, așa cum e Luxemburg în Europa de Vest. Și uite-așa, consideră transportatorii, România ar deveni mai competitivă, iar statul ar strânge mai mulți bani la buget, nefiind necesară o majorare a accizei. În caz contrar, ar da cu minus. De altfel, UNTTR spune că și Finanțele recunosc tacit asta, pentru că implementează supra-acciza în două etape (+0,16 lei la 15 septembrie, +0,16 lei la 1 octombrie - n.r.), ca să evite un șoc în piață - „În România se consumă anual circa șapte miliarde litri de carburanți, dintre care cinci miliarde litri de motorină. Dacă acciza crește cu 0,32 lei/litru, transportatorii care fac curse externe vor fi obligați să alimenteze în afara țării. O scădere cu 15% a consumului intern anulează practic orice câștig al statului român. Ipotetic vorbind, cu 0,32 lei în plus la litru, statul ar colecta suplimentar 3,16 miliarde lei, dar numai dacă nivelul alimentărilor rămâne neschimbat (iar asta nu se va întâmpla!)“. Ba mai mult, și transportatorii străini care trec prin România ar putea alege să alimenteze în alte țări... „Un exemplu simplu - un operator român care face transport internațional cu 200 de camioane folosește lunar 600.000 litri de motorină, cam 50-50, adică 300.000 litri cumpărați aici, 300.000 în afară. Dacă acciza crește, cel va cumpăra de afară în jur de 500.000 litri“, estimează UNTRR. Să spunem că, în prezent, prețul motorinei (fără taxe) din România este la mijlocul clasamentului UE28.