IPOCRIZIE SAU...? Reacția transportatorilor la datele despre piața RCA, publicate marți de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), nu s-a lăsat mult așteptată. „Ipocrizia ASF dezinformează opinia publică - autoritatea spune că prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,7%, la circa 3.000 lei, deși companiile de profil plătesc pe poliță în jur de 20.000 lei, aproape triplu față de anul anterior“, acuză patronatele din transportul rutier, pe numele lor UNTRR, COTAR, ARTRI, APTE 2002 și APULUM. Ele amintesc ASF că i-au prezentat încă de anul trecut exemple clare în care tarifele RCA crescuseră cu 150 - 300% - „Am fost ignorați cu bună știință, ASF găsind întotdeauna motive ca să nu fie de acord cu ele. Acum, ASF publică o ciorbă de date, în care ia în calcul TOATE tipurile de vehicule, de la autoutilitare de maximum 3,5 tone până la autocamioane de peste 16 tone și vehicule de transport cu 18 - 40 locuri, și oferă o medie aritmetică a primei RCA care nu are nimic de-a face cu realitatea!“. Totodată, potrivit transportatorilor, ASF mai spune că frecvența daunei este de 15% în cazul capetelor de TIR, iar paguba medie este de 18.560 lei - „Astfel, la fiecare 6,3 prime de 20.000 lei, asigurătorii încasează 126.000 lei și plătesc 18.650 lei, restul de 107.000 lei rămânând în buzunarul lor“.
REPLICA ASF De cealaltă parte, șeful ASF, Mișu Negrițoiu, spune stabilizarea financiară a pieței RCA este greoaie - „Segmentul RCA suferă din cauza dezechilibrelor mari acumulate într-o perioadă lungă și care sunt greu de absorbit repede. Noi am găsit în sistem deficite mari - o diferență de două miliarde lei între resursele asigurătorilor și volumul pagubelor și riscurilor care trebuiau acoperite. Toate analizele făcute ulterior au fost raportate la nivelul primelor din 2016. Nu puteam continua raportarea la tarifele din iunie 2015, luate în calcul la semnarea, în decembrie, a protocolului cu transportatorii“. Negrițoiu nu se lasă impresionat ușor de tirada patronatelor din transport, punctând că, pentru multe firme de profil, RCA era o formalitate - „Adică să ai ceva în loc de nimic, să ai o hârtie în cazul în care te oprește poliția. Nu era văzut ca un cost care trebuie internalizat pentru acoperirea riscurilor și prejudiciilor ce pot fi provocate terților în trafic“. Nu în ultimul rând, șeful ASF are un mesaj și pentru asigurători - „Nu mai există motive pentru majorarea primelor RCA!“.