Guvernul a constatat că ANAF nu poate verifica în timp real dacă transportatorii care solicită restituirea unor bani din acciza suplimentară la motorină primesc şi alte compensaţii, ceea ce ar sista plata, şi le va da banii pe baza unei simple declaraţii pe propria răspundere, controlată ulterior. Legislaţia actuală stabileşte că, pentru a se înscrie în în Registrul vehiculelor și al operatorilor economici eligibili pentru restituire de accize, transportatorii trebuie să facă dovada că nu beneficiază de alte compensaţii pentru activitatea de transport mărfuri și persoane, iar Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuie să verifice acest lucru şi să informeze Autoritatea Rutieră Română, prin intermediul căreia sunt restituiţi banii. Guvernul a ajuns însă la concluzia că aceste compensații pot fi acordate atât de autorități centrale, cât şi de cele locale, astfel că "identificarea lor și administrarea informațiilor de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sunt greu de realizat", relevă un proiect obţinut de Mediafax. Constatarea s-a produs la cinci luni după termenul de la care transportatorii au putut depune cereri pentru restituirea unei părţi din banii aferenţi accizei. La momentul deciziei Guvernului de a returna o parte din banii aferenţi accizei, preşedintele Traian Băsescu a atenţionat că înţelegerea pe care a făcut-o premierul Victor Ponta cu transportatorii este un lucru complicat, pentru că "or să primească Finanţele camioane de facturi pentru maşini care n-au alimentat niciodată şi vei da înapoi echivalentul a 4 cenţi, ceea ce va fi o lovitură pentru bugetul de stat". În replică, premierul Victor Ponta a afirmat că este convins că Parchetul, ANAF, SRI şi Direcţia Antifraudă sunt extrem de bine pregătite să combată orice neregulă. Acum, constatând că ANAF nu poate verifica rapid informaţiile, Guvernul a pregătit un proiect de hotărâre care stabileşte ca informațiile cu privire la îndeplinirea obligației transportatorilor de a nu beneficia de alte compensaţii să nu mai facă obiectul protocolului încheiat între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală și Autoritatea Rutieră Română, iar transportatorilor să li se solicite doar o declaraţie pe propria răspundere din care să reiasă că aceștia nu beneficiază de alte compensaţii pentru activitatea de transport, urmând ca verificarea declarațiilor să facă obiectul "controlului ulterior" al ANAF.
Modificarea este justificată prin "fluidizarea" procesului de înregistrare în Registrul vehiculelor pentru restituirea banilor aferenţi accizei.
ACCIZĂ SUPLIMENTARĂ De la 1 aprilie, a fost introdusă o acciză suplimentară pentru carburanţi de 7 eurocenţi pe litru, având ca efect creşterea cu 0,41 lei/litru a preţului la benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen). În urma protestelor transportatorilor, Guvernul a decis ca, pentru motorină, transporatorilor să le fie returnat, trimestrial, 4 cenţi din acciza de 7 eurocenţi, pe baza facturii de achiziţionare a carburantului. Acest sistem, prin care transportatorii primesc înapoi o parte din acciza introdusă din aprilie, va fi menţinut timp de cinci ani, până la 31 martie 2019. Bugetul total maxim estimat al schemei se ridică la 637,7 milioane euro, dar cu posibilitatea suplimentării, numărul anual estimat al transportatorilor care urmează să beneficieze de acest ajutor de stat fiind de 20.114.