Constanţa a fost paralizată, ieri, de greva angajaţilor Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC). Astfel, pentru zeci de mii de elevi şi părinţi, emoţiile şi bucuria primei zile de şcoală s-au transformat într-un car de nervi. Zeci de minute de aşteptare zadarnică în staţii i-au făcut până şi pe cei mai stoici să renunţe şi să plece către şcoală cu ajutorul taxi-urilor sau maxi-taxi-urilor. Situaţia a continuat întreaga zi. După câteva ore, deja în staţii erau persoane care se avertizau reciproc că autobuzul nu mai vine.
ANGAJAŢII CER SALARII DECENTE În tot acest timp, aproximativ 200 de angajaţi ai RATC au preferat să stea în curtea regiei şi să se plângă de salarii. „Banii pe care îi primim noi abia ne ajung de mâncare. Nu putem cumpăra nimic, muncim numai pentru copii, să le asigurăm măcar lor o parte din ce au nevoie. Am vrea să avem şi noi lefuri ca şoferii din Braşov, de 2.000 de lei. Vrem salarii decente”, a precizat un şofer revoltat. La negocierile cu angajaţii, directorul general al RATC, Ovidiu Cristian Tănase, a promis bonuri de masă în valoare de 200 de lei pe lună şi i-a rugat să se întoarcă la lucru, întrucât majorările de salariu nu sunt posibile până anul viitor. Nicio propunere nu a fost acceptată de protestatari. Ei au spus că, până nu vor vedea un protocol semnat între conducere şi salariaţi, nu vor renunţa la revoltă şi au înaintat reprezentanţilor companiei o listă cu revendicări: salarii de 2.000 de lei, bonuri de masă, acordarea sporului de vechime, a sporului de condiţii de muncă grea, primă de vacanţă, dar şi spor de fidelitate de la 20 de ani de muncă.
GREVIŞTII, ACŢIONAŢI ÎN INSTANŢĂ Conducerea instituţiei a susţinut că pretenţiile angajaţilor nu pot fi îndeplinite şi a avertizat că protestatarii vor plăti pierderile zilnice, care se ridică la 60 de mii de lei. „Ce au făcut ei este ilegal. Le-am oferit un mic ajutor bănesc, sub formă de bonuri de masă, până la sfârşitul anului, fiindcă legea nu ne permite la ora actuală să creştem salariile, urmând ca de la 1 ianuarie să se organizeze sindical şi să stabilească o nouă grilă de salariu. Dar au refuzat. De aceea, i-am acţionat în instanţă pe cei aproape 200 de conducători auto, pe toţi cei care au încetat programul de lucru, pentru recuperarea pagubelor produse. În maximum două zile, instanţa va trebui să se pronunţe”, a declarat Tănase.
PROTESTUL, UN ŞANTAJ Urmare a grevei ilegale de la RATC, primarul Constanţei, Radu Mazăre, a convocat de urgenţă o şedinţă extraordinară a Consiliului Local pentru a găsi soluţii alternative de transport în comun. „Mi se pare intolerabil ceea ce au făcut angajaţii RATC astăzi (n.r. - ieri), când copiii încep şcoala, lăsând atâţia oameni în staţii. Ei au vrut să ne şantajeze, dar de data asta şi-au dat foc la butelie, pentru că nu accept eu, ca primar şi ca reprezentant al constănţenilor, un şantaj. Greva de astăzi este totalmente ilegală. Conform legii, atât timp cât există contract colectiv de muncă, nu aveau voie să declanşeze o grevă, iar în contractul semnat de ei este specificat faptul că salariul nu se modifică. Mai mult, conform legii, nu avem voie să le creştem salariile pentru că RATC este o societate cu pierderi şi care primeşte subvenţii”, a declarat primarul Constanţei. Subliniem că, în prealabil, el i-a chemat la discuţii pe grevişti, la sediul primăriei, dar aceştia au refuzat invitaţia.
SOLUŢIA? MAXI-TAXI Ca soluţie temporară, primarul împreună cu consilierii locali au hotărât ca transportatorii privaţi să multiplice numărul de mijloace de transport în comun pentru a putea deservi toţi călătorii, pe durata grevei. „Am adunat operatorii de maxi-taxi, am vorbit cu ei şi vor suplimenta numărul de maşini pe traseele care funcţionează acum. În plus, pe cinci trasee, cele mai aglomerate ale RATC-ului, le-am eliberat avizele de traseu în urma şedinţei de Consiliu Local, aşa încât firmele private vor putea intra suplimentar ca să preia călătorii. Astfel, pe linia 102 vor fi 14 maşini, pe linia 5 - zece maşini, pe linia 42 - şapte maşini, pe linia 43 - şapte maşini şi pe linia 40 - şase maşini. Dacă aceste maşini nu se vor dovedi a fi suficiente - este exact numărul de maşini pe care îl avea şi RATC pe aceste linii -, atunci suplimentăm, că mai avem de unde”, a adăugat Mazăre. În ce priveşte abonamentele RATC cumpărate de constănţeni, primarul a precizat că, atunci când acestea vor fi prelungite, la termenul final vor fi adăugate exact zilele de grevă de la RATC.
GREVA, UN PAS HOTĂRÂT SPRE PRIVATIZARE Greva angajaţilor nu a făcut altceva decât să grăbească discuţiile privind privatizarea companiei. „Ne vom gândi la modalitatea de rezolvare pe linia privatizării, nu a RATC-ului, ci a licitaţiei, aşa cum spune legea, a liniilor de traseu, eventual o să le dăm şi nişte autobuze şi le vom impune ca preţul unui bilet să nu depăşească 1,5 lei. Cetăţeanul nu va avea de suferit. Regia este o gaură neagră şi nu se poate să băgăm atâţia bani în ea. Autobuzele sunt plătite de primărie din banii constănţenilor. Regia primeşte anual cinci milioane de euro subvenţie şi nu este în stare să-şi plătească salariile, să se ţină pe linia de plutire, în timp ce privaţii circulă chiar cu preţuri mai mici şi plătesc şi maşinile, şi motorina, şi salariile şi nici nu primesc subvenţii”, a precizat primarul Constanţei. Angajaţii RATC au mai organizat în luna mai o grevă spontană, nemulţumiţi de salariile mici. Atunci însă, protestul a durat până la prânz, când viceprimarul Gabriel Stan i-a convins să renunţe la revoltă. Dar acum, situaţia nu se ştie până când va persista, greviştii ameninţând că nu se vor întoarce la lucru până nu vor obţine ceea ce vor.