În ciuda creşterii numărului de posesori de maşini, încă mai sunt persoane care depind de transportul în comun. În prezent, însă, Regia Autonomă de Transport în Comun (RATC) Constanţa supravieţuieşte doar mulţumită liniilor de credit deschise la Banca Transilvania şi la Millennium Bank, transportul public fiind în pericol. Motivul pentru care regia constănţeană a ajuns în această situaţie îl reprezintă refuzul Casei Judeţene de Pensii (CJP) Constanţa de a deconta, încă din 2009, valoarea legitimaţiilor de călătorie eliberate gratuit persoanelor strămutate şi celor deportate politic. Mai exact, potrivit legislaţiei în vigoare, persoanele strămutate şi cele deportate politic beneficiază de anumite gratuităţi, printre care se numără şi transportul în comun. Aceeaşi lege spune şi că legitimaţiile sunt eliberate de regiile de transport în comun, iar costul acestora este decontat de Ministerul Muncii, prin casele judeţene de pensii. Din păcate, în loc să respecte prevederile legale în ultimii ani, fosta guvernare a impus semnarea unei convenţii cadru care ar fi făcut ca un număr mult mai mic de beneficiari să primească legitimaţii gratuite. În prezent, datoria CJP către RATC se ridică la 13.000.000 lei şi reprezintă contravaloarea legitimaţiilor pe 2011, 2012 de la începutul anului şi până în prezent, şi o restanţă din 2010.
TERMENE AMÂNATE Pentru a-şi putea recupera banii, conducerea Regiei a apelat la instanţă, până în prezent câştigând procesele intentate pentru anul 2009 şi 2010, parţial. „Sunt uşor dezamăgit de ritmul lent şi de birocraţia uriaşă care duce la întârzierea pronunţărilor. În cazul procesului pentru datoriile din 2011, aşteptam pronunţarea sentinţei, însă dosarul a fost repus pe rol, termenul fiind pentru 18 ianuarie. Pentru noi, orice zi de întârziere este un risc uriaş, existând posibilitatea de a ne închide porţile”, a declarat directorul RATC, Dumitru Coiciu. El a precizat că, din cauza faptului că nu a încasat banii cuveniţi de la CJP, nu a putut plăti dările către stat, datoria Regiei la buget ajungând la 9.500.000 de lei. „Dacă nu până în sărbători, atunci după 1 ianuarie 2013, există riscul ca Agenţia Naţională de Administrare Fiscală să ne trimită somaţia de plată şi să ne închidă”, a mai spus directorul RATC. Salvarea transportului în comun vine din partea autorităţilor locale, reprezentanţii Primăriei Constanţa anunţându-şi intenţia de a asigura bunul mers al mijloacelor de transport în comun. „Cei de la Casa de Pensii nu vor să dea banii pe care RATC ar fi trebuit în mod legal să îi primească. Cu toate acestea, nici nu se pune problema să diminuăm sau să renunţăm la facilităţile acordate pensionarilor pe mijloacele de transport în comun. Vom aştepta clarificarea situaţiei în instanţă. Dacă situaţia se agravează, le vom da celor de la RATC fonduri din bugetul local, după care noi vom recupera sumele”, a declarat primarul Constanţei, Radu Mazăre. Grav, în această situaţie, este că, deşi legitimaţiile nu sunt decontate, RATC nu poate sista eliberarea acestora pentru că dreptul la transport gratuit este prevăzut prin lege, şi conducerea ar putea fi acuzată de abuz în funcţie.