Pasagerii care folosesc transportul maritim vor avea mai multe drepturi începând din 2012, potrivit unor reglementări adoptate de plenul Parlamentului European (PE). Conform noilor reglementări, în cazul în care un serviciu regulat de transport pe apă este anulat sau are o întârziere mai mare de 90 de minute, pasagerii au dreptul de a fi redirecţionaţi (pentru a ajunge la destinaţie mai repede) sau să le fie rambursat preţul tichetului şi să renunţe la călătorie (sau se pot întoarce în portul iniţial de plecare pe cheltuiala companiei de transport). Aceste reguli nu se aplică, însă, în cazul întârzierilor provocate de probleme meteorologice sau din alte cauze care nu pot fi controlate de operator. Pasagerii au, de asemenea, dreptul de a primi o gustare sau o masă, atunci când aceasta este posibil. Toate navele de pasageri care transportă mai mult de 12 persoane vor fi supuse acestor reglementări, cu unele excepţii pentru excursii sau tururi de vizitare a obiectivelor turistice. Documentul PE cere drepturi similare şi pentru pasagerii care utilizează transportul cu autobuzul şi autocarul, dar acestea trebuie încă să fie negociate cu statele membre.