ANALIZĂ La sfârşitul săptămânii trecute a avut loc prima reuniune a Consiliului Consultativ privind Coeziunea Teritorială (CCCT), comitet organizat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) pentru stabilirea cadrului pentru accesarea şi implementarea programelor cu finanţare europeană nerambursabilă în perioada 2014-2020. Potrivit secretarului de stat din cadrul MDRT, Marcel Boloş, pentru următorul exerciţiu financiar există patru direcţii de abordare a problematicii coeziunii teritoriale: prin mecanisme instituţionale (de exemplu prin zonele metropolitane, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară), prin asigurarea dimensiunii teritoriale (de exemplu printr-o dezvoltare urbană care depăşeşte limitele teritoriale ale unei unităţi administrativ-teritoriale), prin politicile de dezvoltare naţionale şi regionale, dar şi prin intermediul instrumentelor de dezvoltare teritorială. Boloş a subliniat faptul că MDRT desfăşoară în prezent o activitate de analiză a profilului investiţiilor publice care pot fi susţinute pentru două categorii de poli: poli metropolitani şi poli urbani. “Ideea polilor metropolitani a plecat de la reprezentanţii Zonelor Motropolitane. Le-am explicat celor din minister că Polul de creştere nu este atât de bine perceput, şi oricum se confundă cu Zonele Metropolitane. Mă bucur că au preluat aceste idei, şi sperăm să preia şi alte idei pe care noi le-am avansat deja instituţiilor guvernamentale”, a declarat purtătorul de cuvânt al Zonei Metropolitane Constanţa (ZMC), Adrian Crăciun.
STRATEGIE Crăciun a precizat că la nivelul ZMC a fost deja elaborată o strategie pentru următorul exerciţiu financiar. “Noi aşteptăm o alocare financiară mai consistentă, dar în primul rând dorim să fie eligibil întreg arealul teritorial al ZMC, şi mă refer aici şi la oraşele şi comunele din cadrul ZMC, pentru toate tipurile de proiecte. De exemplu, pentru exerciţiul financiar 2007-2013, comunele nu au fost eligibile decât pentru proiectele privind infrastructura socială, dar şi aceste derogări au fost acceptate în urma insistenţelor noastre”, a spus Adrian Crăciun. El a adăugat că, pentru următorul exerciţiu financiar, se pregătesc, la Constanţa, proiecte precum orăşelul lacustru, insulele artificiale din Marea Neagră sau amenajarea unei legături acvatice între Lacul Siutghiol şi Marea Neagră prin realizarea unei ecluze. “Pentru exerciţiul financiar 2014-2020, prioritate vor avea şi proiectele privind transportul metropolitan. Din discuţiile pe care le-am avut cu reprezentanţii Comisiei Europene am înţeles că vor fi acceptate nu doar proiectele privind dezvoltarea serviciului de transport metropolitan, ci şi proiectele privind achiziţia de autobuze pentru derularea acestui serviciu”, a spus Crăciun.