Transportatorii rutieri din România, Bulgaria, Ungaria și Polonia protestează joi, 10 ianuarie, la Bruxelles, împotriva prevederilor restrictive din Pachetul Mobilitate 1 al Comisiei Europene. În timpul protestului, toți transportatorii din România sunt îndemnați de federațiile de profil să oprească activitatea. În opinia lor, măsurile sunt un pas în direcția greșită, o abatere a Uniunii de la drumul spre o piață cu adevărat liberă.
Reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) solicită tuturor transportatorilor români oprirea activităţii, în timpul protestului care se va desfăşura joi, 10 ianuarie, la Bruxelles, în faţa Parlamentului European, împotriva Pachetului de Mobilitate 1. Conform FORT, acţiunea de protest, autorizată pentru 600 persoane şi zece camioane, din ţări precum România, Bulgaria, Ungaria şi Polonia, va avea loc între 8:00 și 13:00. Recent, şi Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a îndemnat transportatorii rutieri din România să vină joi la Bruxelles. Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană la 31 mai 2017 şi cuprinde propuneri importante de modificare a legislaţiei europene în domeniul transporturilor rutiere, precum Legea specială pentru aplicarea Directivei detaşării nr. 71/1996 la transporturile rutiere, propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere şi de odihnă ai şoferilor profesionişti, propunerea de modificare a Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie şi a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piaţa de transport rutier de marfă. Ulterior, la 3 decembrie 2018, Consiliul Miniştrilor de Transport din UE a adoptat poziţia sa privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Alianţei Rutiere a Statelor din Vestul UE, prin care transportatorii români, alături de ceilalţi colegi estici, sunt trimişi acasă, prin impunerea unor măsuri restrictive de efectuare a transportului rutier în Uniune - „Se are în vedere restricţionarea cabotajului, prin introducerea unei perioade de răcire (cooling-off) de cinci zile înainte ca alte operaţiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeaşi ţară, cu acelaşi autovehicul. Această restricţionare este o abatere a UE de la drumul spre piaţa liberă. Și asta nu e tot: interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabina autovehiculului, deşi în documentele Preşedinţiei austriece este recunoscută lipsa acută de spaţii de parcare sigure şi securizate în UE. Întoarcerea acasă a şoferilor cel puţin o dată la patru săptămâni (sau, în cazul în care şoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse, după numai trei săptămâni pe drum). Obligaţia dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operaţiuni de transport internaţional cu tahograf inteligent, până la sfârşitul lui 2024“.