Transportul TIR-urilor cu trenul costă mai puţin decît pe şosea

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Transportul TIR-urilor cu trenul costă mai puţin decît pe şosea

Social 29 Iulie 2009 / 00:00 718 accesări

Considerat deja o alternativă viabilă în transportul de mărfuri, sistemul RO - LA (Rollende Landstrasse, şosea rulantă - n.r.) din sistemul feroviar ar putea deveni operativ şi în privinţa maşinilor. Printr-un proiect al Ministerului Transporturilor (MT), maşinile de mare tonaj ar putea să traverseze România fără să mai circule pe şosele. Această metodă, utilizată cu succes în toată Europa, presupune ca TIR-urile să fie încărcate în trenuri speciale care le-ar transporta pe calea ferată pînă la ieşirea din ţară. Pe lîngă faptul că tarifele de transport sînt mai mici cu trenul decît pe şoselele şi aşa foarte aglomerate, respectiv 250 euro, faţă de 320 euro, între Bucureşti şi Arad, acestea vor ajunge mult mai rapid la destinaţie. Subsecretarul de stat în MT, Constantin Axinia, a declarat, ieri, la lansarea transportului experimental către Arad, că transportul camioanelor cu trenul între Capitală şi Arad durează circa 17 ore, timpii urmînd să fie reduşi la zece ore. Axinia a adăugat că există discuţii cu Ministerul Mediului, care ar putea aloca bani pentru a subvenţiona acest tip de transport. La rîndul său, secretarul de stat în MT, Eusebiu Pistru, prezent la lansarea cursei experimentale, a spus că, în luna septembrie, pot începe transporturi RO-LA regulate. El a afirmat că şoferii nu pot parcurge distanţa dintre Bucureşti şi Arad în zece ore decît dacă nu respectă timpii de conducere. “Ei fac zece ore doar dacă nu respectă timpii de conducere, altfel, dacă i-ar respecta, distanţa ar parcurge-o în 20 de ore, pentru că regulamentul spune că au voie să conducă patru ore şi jumătate, apoi urmează o pauză de 45 de minute, după care pot conduce iar patru ore şi jumătate şi din nou urmează o pauză de odihnă de 11 ore”, a declarat Pistru. Întrebat dacă MT intenţionează să introducă obligativitatea de a muta camioanele de pe şosele pe tren, Pistru a răspuns că acest lucru este imposibil. “Nici nu avem vagoane ca să transportăm toate TIR-urile”, a afirmat oficialul ministerului. Pe de altă parte, directorul general al CFR Marfă, Călin Graţian, a afirmat că parcul companiei numără 160 de vagoane de tip RO-LA, cumpărate în perioada 2001-2003. În acest sens, CFR Marfă va transporta, de probă, un prim lot de 21 de tiruri pe relaţia Bucureşti - Arad, urmînd ca această linie să fie introdusă dacă va exista cerere. “Este primul transport de probă. Dacă vor exista solicitări şi Ministerul Mediului va subvenţiona acest timp de transport cu CFR Marfă, compania va deschide o linie permanentă de transport RO-LA pe relaţia Bucureşti-Arad”, susţin transportatorii rutieri. Garnitura de tren cu destinaţia Arad a plecat ieri, la ora 16.00, din Gara Progresu, avînd în compunere 21 vagoane, un vagon generator şi un vagon cuşetă, ruta urmată fiind Bucureşti-Roşiori-Craiova-Filiaşi-Tg. Jiu-Simeria-Glogovăţ.



12