România s-a integrat în Uniunea Europeană cu fruntea sus la capitolul investiţiilor străine în majoritatea sectoarelor economice, însă este una din ţările comunitare deficitare în privinţa infrastructurii. În opinia analiştilor Ministerului Transporturilor, marele minus al României constă în lipsa reţelelor de utilităţi şi de transport, ceea ce înseamnă pierderi anuale de sute de milioane de euro. „În momentul de faţă, traficul rutier este infernal din cauza TIR-urilor, îndeosebi pe drumurile naţionale, dar autorităţile susţin că nu se poate implementa o modalitate alternativă de transport pentru mărfuri. Ministrul Orban îşi justifică punctul de vedere prin faptul că ar creşte costurile transportatorilor. Însă aşa cum cresc riscurile, creşte poluarea şi numărul accidentelor, iar infrastructura de drumuri naţionale se degradează mai repede”, susţine senatorul PSD, Dan Vasile Ungureanu. Reacţia parlamentarului social - democrat a venit după ce reprezentanţii Ministerului Transporturilor au afirmat că sistemul de transport feroviar de tip RO-LA, cu platforme de tren pentru TIR-uri, nu poate fi extins la nivel naţional, din cauza reţelei de căi ferate deficitare. Cauzele ţin de costurile mult prea mari de exploatare, respectiv de infrastructura feroviară deficitară aree face ca drumul Giurgiu - Curtici să fie parcurs în 24 de ore. În anul 1993, SNCFR şi-a stabilit ca obiective strategice utilizarea tehnologiilor RO-LA, ca o alternativă oferită transportatorilor rutieri ce întîmpinau restricţii de acces datorită politicilor guvernelor din statele europene dezvoltate, de protejare a mediului înconjurător şi a infrastructurii rutiere. Prima rută externă a fost inaugurată pe 6 septembrie 2002, între Glogovăţ (Arad) - Wels (Austria) şi retur.