La iniţiativa Ministerului Sănătăţii (MS), Guvernul României a aprobat, joi, ordonanţa de urgenţă privind introducerea cardului naţional de sănătate. Cardul va fi un document care va deveni obligatoriu pentru fiecare asigurat ce doreşte să acceseze servicii medicale în unităţile sanitare din reţeaua publică, dar şi pentru medicii din sistem care vor primi, la rândul lor, un card medical profesional. Acesta se emite individual, pentru fiecare asigurat cu vârsta peste 18 ani, asemenea cărţii de identitate.
“PAŞAPORTUL”… SĂNĂTĂŢII. Cardul asiguratului va cuprinde unele informaţii minime despre cetăţean, precum: datele de identitate şi codul numeric personal ale asiguratului; cod unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate; numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate. Pe de altă parte, cardul va conţine şi alte date, de natură medicală, care vor fi stocate pe un cip. Cip-ul va conţine diagnostice medicale cu risc vital şi boli cronice; grupa sanguină şi Rh; acceptul exprimat, în timpul vieţii, pentru prelevarea de organe, ţesuturi şi celule, după deces; medic de familie: nume, prenume, date contact. Diagnosticele medicale cu risc vital şi bolile cronice care vor fi înregistrate pe cip-ul cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se stabilesc prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS.
CIP “VALOROS”. “Informaţia referitoare la acceptul exprimat, în timpul vieţii, pentru prelevarea de organe, ţesuturi şi celule, după deces, se va înregistra pe cip-ul cardului naţional de asigurări sociale de sănătate, sub condiţia respectării dispoziţiilor prevăzute la art.147 pct. 5 din Legea nr.95/2006 (prin act notarial de consimţământ pentru prelevare sau înscrierea în Registrul naţional al donatorilor de organe, ţesuturi şi celule), iar accesul la această informaţie a personalului medical va fi stabilit prin Normele metodologice date în aplicarea Legii”, se arată într-un comunicat al MS.
CHEIE DE ACCES. Cardul profesional al medicului va fi utilizat de către acesta, în acelaşi timp cu cel al pacientului, pentru ca acesta din urmă să poată beneficia de servicii medicale. Toţi medicii din sistem vor primi un astfel de card, acesta va fi un fel de card de control, va fi cheia de acces în sistemul informatizat.
EXEMPLU. “Un pacient are nevoie de o reţetă de la medicul de familie. Acesta va merge cu cardul medical la medicul de familie care, la rândul său, va introduce în sistem şi cardul său, pentru a putea accesa informaţiile şi a elibera reţeta. Nu se va putea efectua niciun serviciu medical dacă nu există cele două carduri în acelaşi timp introduse în sistem. Asiguraţii vor plăti numai contravaloarea emiterii cardului, care este estimată la suma de doi euro”, explică reprezentanţii MS. Persoanele asigurate vor avea obligaţia prezentării cardului naţional de asigurări sociale de sănătate în scopul acordării serviciilor medicale de către furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate. “Neprezentarea cardului conduce la acordarea serviciilor medicale contra cost, cu excepţia serviciilor de urgenţă”, atrag atenţia reprezentanţii MS. Conform noului act normativ, furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate vor avea obligaţia de a acorda asistenţa medicală titularilor de card naţional de asigurări sociale de sănătate, care prezintă acest document la data acordării respectivelor servicii, în condiţiile prevăzute de contractul-cadru şi de normele metodologice de aplicare a acestuia. Persoanele asigurate au obligaţia prezentării cardului naţional de asigurări sociale de sănătate în vederea acordării serviciilor medicale de către furnizorii aflaţi în contract cu casele de asigurări de sănătate. Neprezentarea cardului conduce la acordarea acestor servicii contra-cost, cu excepţia urgenţelor medico-chirurgicale şi a bolilor cu potenţial endemo - epidemic.
CARDUL VA FI LIVRAT PRIN POŞTĂ, LA DOMICILIU, FIECĂRUI ASIGURAT
Producerea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se realizează de către Imprimeria Naţională S.A, iar personalizarea documentului de către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte, structură componentă a Ministerului Administraţiei şi Internelor. “Implementarea procesului de introducere a cardului naţional de sănătate va începe din ianuarie 2011, şi estimăm că primele carduri vor fi primite de asiguraţi în al doilea semestru din 2011”, mai anunţă MS.