Trei marinari aflaţi la bordul navei „RM Pioneer”, arestată pe 22 august în Malaezia, au fost repatriaţi vineri, 27 decembrie, a anunţat Ministerul Afacerilor Externe (MAE). Cargoul a fost arestat din cauza unui litigiu comercial dintre armatorul navei şi proprietarul mărfii transportate. „După reţinerea navei, Ambasada României la Kuala Lumpur a păstrat permanent contactul cu marinarii aflaţi pe „RM Pioneer” şi a întreprins demersuri pe lângă autorităţile malaieziene (maritime, portuare, judiciare, Departamentul de Transporturi, reprezentantul local al Sindicatului Internaţional al Marinarilor), managerul navei, WEM Lines Grecia, cât şi pe lângă firmele de avocatură ale companiilor creditoare. Pentru soluţionarea cazului românilor de pe nava RM Pioneer, Departamentul Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe a colaborat susţinut cu Autoritatea Navală Română (ANR) şi cu Sindicatul Liber al Marinarilor (SLN), parteneri constanţi de dialog în astfel de situaţii”, se arată într-un comunicat MAE. Totodată, Ambasada României la Kuala Lumpur a realizat demersurile necesare în vederea repatrierii în cele mai bune condiţii a marinarilor români, precum şi pentru plata salariilor restante. Aceştia au fost plasaţi de o companie de crewing din Constanţa. MAE recomandă marinarilor români care doresc să lucreze pe nave ale unor proprietari sau armatori străini să se informeze în prealabil asupra situaţiei în care se află navele, asupra litigiilor comerciale în care acestea sunt implicate şi să se angajeze prin intermediul unor agenţii de crewing cu o bună reputaţie (care nu au trimis marinari pe nave reţinute, sechestrate sau arestate), acreditate de ANR. Potrivit liderului SLN, Adrian Mihălcioiu, „RM Pioneer” s-ar fi confruntat de foarte multe ori cu astfel de probleme, iar dacă navigatorii români s-ar fi interesat măcar un pic de navă sau de armatorul ei, nu s-ar fi ajuns în asemenea situaţii.