Turcia tergiversează demararea realizării cablului submarin Constanţa-Istanbul, au declarat surse apropiate proiectului, care au arătat că dificultăţile cu partea turcă pe această temă persistă, în pofida faptului că studiul de fezabilitate a fost finalizat. Este, probabil, pentru prima oară în istoria energetică a lumii când România s-a achitat de partea ei de contract şi aşteaptă acum ca Turcia să se lase convinsă. \"Proiectul este de importanţă strategică nu numai pentru România, ci şi pentru Turcia. Este în interesul Turciei să fie cât mai interconectată la sistemele UE şi interconexiunea Constanţa-Istanbul are tocmai acest rol, de a lega şi mai puternic Turcia la Europa. Studiul de fezabilitate a fost finalizat, dar nu înţelegem de ce partea turcă, care este principalul beneficiar al acestui cablu, are dubii privind proiectul\", au afirmat sursele menţionate.
FĂRĂ BULGARI ÎNTRE ROMÂNI ŞI TURCI Acest cablu ar putea avea o lungime de circa 400 km, între Constanţa şi Istanbul, şi un cost de 1,5 milioane euro pe kilometru, deci circa 600 milioane euro în total. Studiul de fezabilitate pentru proiectul cablului electric submarin România - Turcia a costat peste 1,24 milioane de euro, costurile fiind suportate de Transelectrica în proporţie de 75%, iar restul de 25% din costuri a fost suportat de Nuclearelectrica. Proiectul privind o nouă interconexiune în cablul submarin \"HVDC Link\", dezvoltat în comun de Transelectrica şi TEIAŞ (transportatorul turc de energie electrică – n.r.), ar permite României să vândă direct energie electrică pe piaţa deficitară a Turciei, fără a mai trece prin Bulgaria, ţară care percepe taxe mari de tranzit.
WORLD WIDE Excedentul de electricitate din Dobrogea ameninţă siguranţa în exploatare a Sistemului Energetic Naţional (SEN), astfel că este necesară construirea cât mai rapidă a cablului electric submarin dintre România şi Turcia, care să preia acest excedent, avertizau, în martie, oficiali ai Transelectrica. Prin cablul submarin ce va uni România de Turcia se va putea transporta energie electrică între Rusia, Ucraina, Moldova, România şi Turcia. Alte variante includ transportul de electricitate între Turcia, România, Polonia, Serbia şi Ungaria, iar studiul de fezabilitate urma să stabilească şi alte posibilităţi de trasport de energie între statele europene.