Potrivit reprezentanţilor European Travel Commission (Comisia Europeană pentru Turism), la nivelul anului 2012, recesiunea din zona euro s-a reflectat şi în industria turismului. Şi totuşi, în ciuda incertitudinii economice, industria din acest sector a reuşit să-şi menţină indicatorii, iar profilul general al consumatorilor arată un comportament de călătorie mai cumpătat. Mai exact, tot mai mulţi turişti, inclusiv cetăţenii români, au început să-şi cumpere vacanţele prin programele de rezervări timpurii, la preţuri mult mai mici. La nivelul ţării noastre, reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) au continuat şi în 2012 campania „Vacanţă în ţara mea”, care s-a dovedit a fi un real succes, ajutându-i pe români să-şi redescopere ţara. „În ciuda unui debut rezervat, 2012 ne-a oferit argumente să considerăm că turismul nu se află în recesiune, dimpotrivă, îşi confirmă potenţialul de creştere, ca real motor de dezvoltare economică şi socială”, a declarat preşedintele ANAT, Corina Martin. Ea a precizat că, în ceea ce priveşte bugetul mediu pe care românii sunt dispuşi să-l cheltuiască, acesta se încadrează între 250 şi 500 de euro pentru o vacanţă internă, iar pentru deplasările externe, între 500 şi 700 de euro. „Nu este diferit de bugetul mediu alocat în anii trecuţi, dar este mai atent cheltuit, iar raportul corect între calitate şi preţ a devenit principalul criteriu în alegerea unei destinaţii”, a mai spus preşedintele ANAT. Corina Martin a recomandat turiştilor români să-şi achiziţioneze, în continuare, vacanţele prin intermediul agenţiilor de turism. Pentru a fi siguri că vor obţine vacanţa de vis pe care au plătit-o, este indicat ca turiştii să verifice dacă agenţia are licenţă de turism emisă de Ministerul Turismului.