Turnul Eiffel... made in Reşiţa

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Turnul Eiffel... made in Reşiţa

Monden 27 Februarie 2010 / 00:00 1647 accesări

● O invenţie revoluţionară ● Puţini sunt cei care ştiu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat după o tehnologie inventată în România de inginerul Gheorghe Pănculescu. După ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich, inginerul Pănculescu a ajuns să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri. În 1878, tânărul inginer a revenit în ţară pentru a construi calea ferată Bucureşti-Predeal. În acea perioada, inginerul a inventat un sistem de îmbinare a traverselor de cale ferată care avea să revoluţioneze construcţiile metalice. Datorită metodei de montare a şinei pe traverse în afara spaţiului căii ferate, Gheorghe Pănculescu a reuşit să termine lucrarea concesionată în mai puţin de un an, deşi termenul de livrare era de aproape cinci ani.

● Un proiect ieşit din comun ● Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel s-a deplasat special la Vălenii de Munte pentru a-l întâlni pe Gheorghe Pănculescu, cel care avea să devină inspector general al Căilor Ferate Române. Gustave Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea căii ferate. În 1879, în casa unde se află acum Muzeul Nicolae Iorga, inginerul francez a fost găzduit de Gheorghe Pănculescu şi a fost impresionat de genialitatea invenţiei sale. Aici, Gustave Eiffel i-a vorbit gazdei sale despre proiectul său, înălţarea unui turn ieşit din comun, la Paris, ca simbol al Expoziţiei Universale din 1889. Împreună au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Gheorghe Pănculescu la construcţia turnului, folosind subansamble metalice, confecţionate la sol şi asamblate apoi pe măsură ce se înalţă lucrarea. Astfel, pe fiecare piesă de metal ce compune Turnul Eiffel scrie: „Made in Reşiţa – România”. Interesant este şi faptul că destinul celor doi ingineri avea să se încheie în acelaşi an, 1922.

● Anonim în România ● Profesorul Eugen Stănescu de la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie din Reşiţa s-a numărat printre puţinii cercetători ai acestui inedit episod. A fost special în Franţa pentru a studia cât de cunoscut este aportul inginerului român la ridicarea simbolului Oraşului Luminii. Studiind documentele acelor vremuri, profesorul Stănescu a găsit un studiu intitulat “Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat 1887, în care celebrul inginer Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Pănculescu la construcţia tronsonului de cale ferată Bucureşti- Predeal. Numele inginerului român este mult mai cunoscut în Franţa decât în ţara unde s-a născut. Doar la insistenţele profesorului Stănescu, o şcoală generală din Vălenii de Munte poartă, de la începutul acestui an, numele inginerului Pănculescu.

Taguri articol


12