TVA la încasare - probleme mari în firmele mici

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Sistemul ar putea deveni opţional la 1 aprilie

TVA la încasare - probleme mari în firmele mici

Eveniment 22 Februarie 2013 / 00:00 1393 accesări

VOX BUSINESS, VOX DEI! Sistemul de TVA la încasare i-a luat prin surprindere pe oamenii de afaceri români, fiind implementat pe „fast-forward”, fără a trece prin hopurile legislative obişnuite. Să amintim doar că orice modificare a Codului Fiscal trebuie anunţată cu şase luni înainte, ceea n-a fost cazul acum. După cum au admis oficialii de la Finanţe, schimbările TVA au fost făcute după formula „acum ori niciodată” („niciodată” poate fi citit drept „2014 - 2015”). Tot ce a însemnat consultare cu mediul de afaceri a avut loc după 1 ianuarie 2013, dar rezultatul este unul extrem de benefic. Corecţiile sistemului de TVA la încasare, propuse de manageri, s-ar putea aplica chiar de la 1 aprilie, a declarat ieri secretarul de stat în Ministerul Finanţelor Publice (MFP), Dan Manolescu. „Nu avem deocamdată date concrete despre efectele noilor măsuri TVA asupra bugetului. Deconturile de TVA au termen limită 25 februarie. Săptămâna viitoare vom avea mai multe informaţii şi ne vom decide asupra eventualelor corectări ale sistemului”, a spus Manolescu, menţionând că au fost cazuri în care companii mari au renunţat să mai lucreze cu microîntreprinderi, pentru a nu avea probleme de cashflow din cauza noului sistem de TVA. În prezent, MFP analizează mai multe variante de modificare, bazate pe semnalele transmise de oamenii de afaceri şi consultanţii fiscali. Dintre ele, două ies în evidenţă - fie firmele vor putea alege dacă vor sau nu să aplice TVA la încasare, fie va fi prelungit termenul de 90 de zile la care taxa devine exigibilă, chiar dacă factura nu a fost încasată. „Ne gândim şi la o combinaţie între cele două propuneri”, spunea recent Manolescu.

PERICOL DE FALIMENT Sistemul, intrat în vigoare la 1 ianuarie 2013, este aplicat obligatoriu de firmele care au sediul în România şi cifra de afaceri mai mică de 2,25 milioane lei/an. Singurele firme care lucrează ca în trecut sunt cele mari, cu afaceri peste pragul amintit mai sus, care colaborează exclusiv cu societăţi comerciale din aceeaşi categorie. „Problema apare în cazul în care firmele mari au drept furnizori/colaboratori firme mici, care aplică obligatoriu sistemul de TVA la încasare. Marii jucători deduc TVA aferentă facturilor emise de către firmele mici abia după ce încasează banii, astfel că sunt încurajaţi să renunţe complet la relaţia cu cei mici şi să lucreze doar cu furnizori mari. Asta poate aduce un nou val de falimente în rândul IMM-urilor, singura lor şansă (exceptând modificările sistemului) fiind să vândă produse/servicii la preţuri extrem de competitive”, explică oficialul R&M Audit Contabilitate Mirela Şerban. O altă problemă pentru firme este obligativitatea de a face o contabilitate specială, care presupune costuri suplimentare. Astfel, cele care nu-şi permit o investiţia ar putea avea de câştigat dacă sistemul devine opţional.



12