TVA la încasare, efecte ample, bune şi rele

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
O măsură „suedeză”

TVA la încasare, efecte ample, bune şi rele

Economie 14 Septembrie 2012 / 00:00 692 accesări

TEORIA… Normele metodologice privind plata TVA la încasare vor fi preluate din Suedia şi Slovenia, ţări care au identificat deja problemele care pot apărea, întrucât au un asemenea sistem din 2008, spune secretarul de stat din Ministerul Finanţelor Publice (MFP) Liviu Voinea. „De la 1 ianuarie, probabil că vor fi şi alte state care vor aplica obligatoriu sistemul de TVA la încasare. Nu vrem să inventăm roata, preluăm de acolo normele, cu mici adaptări specifice pieţei locale. Dacă normele de aplicare nu ar fi funcţionat bine acolo, ar fi fost abrogate”, explică Voinea, care va face două vizite de lucru, una în Slovenia, alta în Suedia, tocmai pentru a definitiva legea. În plus, MFP vrea să adopte normele cel târziu până la mijlocul lui octombrie, astfel ca sistemul să intre sigur în vigoare la 1 ianuarie 2013. De la această dată, deducerea TVA de la achiziţiile de bunuri şi servicii se va putea face numai la data plăţii facturii către furnizorii de bunuri şi prestatorii de servicii. De asemenea, colectarea TVA se va face la data încasării facturii, în termen de 90 zile de la emiterea documentului. Măsura se aplică firmelor care au realizat în anul precedent o cifră de afaceri de 2.250.000 lei; noul sistem de deducere - colectare TVA este obligatoriu. Încadrarea în plafonul de 2.250.000 lei se va raporta la perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012, iar persoanele impozabile au obligaţia să depună la Fisc, până pe 25 octombrie, o notificare din care să rezulte cifra de afaceri din perioada amintită.

… ŞI PRACTICA Noul sistem va avea efecte şi asupra firmelor cu afaceri mai mari de 2.250.000 lei, atunci când vor face achiziţii de la societăţile obligate să emită facturi cu precizarea „plata TVA la încasare”. „Fiscul va întocmi un registru cu toate firmele autohtone care aplică TVA la încasare, pe baza declaraţiilor depuse de firme până la 25 octombrie. În ianuarie, contribuabilii vor depune o nouă declaraţie, care să indice cifra de afaceri din 2011. Nu sunt sancţiuni directe pentru cei care nu se înscriu în registrul ANAF, însă dezavantajele sunt mari. Astfel, dacă o firmă neînscrisă emite o factură către o firmă înscrisă, va fi nevoită să plătească TVA după vechiul sistem, chiar dacă nu a încasat încă banii”, spune managerul departamentului de taxe indirecte din cadrul KPMG România, Diana Dorca, prezentă ieri la Constanţa, la evenimentul „Noua realitate în afaceri”. În opinia sa, pe lângă beneficii, noul sistem ar putea genera şi costuri mai mari pentru firme, care vor trebui să îşi schimbe sistemele de plată şi să ţină o dublă contabilitate. De cealaltă parte, Guvernul estimează că măsura va duce la o creştere cu 0,5% a PIB-ului.



12