TVA la încasare, semne bune… de-ntrebare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Avantaje multe, cheltuieli în plus

TVA la încasare, semne bune… de-ntrebare

Economie 27 Septembrie 2012 / 00:00 473 accesări

NECLARITĂŢI Agenţii economici trebuie să înţeleagă noul sistem de TVA până la 1 ianuarie 2013, şi să determine dacă îl vor aplica sau nu, nu numai din perspectiva vânzărilor, ci şi a achiziţiilor de la furnizorii incluşi în sistem, recomandă reprezentantul companiei de consultanţă Ernst & Young România Ioana Iourgulescu. „TVA la încasare poate însemna atât o oportunitate, prin efectul pozitiv asupra lichidităţii companiilor, dar poate determina şi o întârziere în exercitarea dreptului de deducere a TVA”, spune Iorgulescu. Totuşi, implicaţiile pentru firmele care vor fi obligate să adere la sistem sunt mai extinse - în primul rând, procedurile interne de facturare şi raportare trebuie revizuite pentru a răspunde noilor cerinţe de monitorizare; în al doilea rând, sistemele IT vor trebui schimbate, ceea ce înseamnă eforturi şi costuri neplanificate pentru perioada următoare. „Managerii fac eforturi ca să înţeleagă noul sistem, însă ne-au împărtăşit mai multe neclarităţi, pe care le vom analiza”, adaugă reprezentantul Ernst & Young.

SISTEM IMPORTAT Potrivit Ministerului Finanţelor Publice (MFP), normele metodologice privind plata TVA la încasare vor fi preluate din Suedia şi Slovenia, ţări care au identificat deja problemele care pot apărea, întrucât au un asemenea sistem din 2008. Finanţele vor să adopte normele cel târziu până la mijlocul lui octombrie, astfel ca lucrurile să se pună în mişcare încă de la 1 ianuarie 2013. Începând cu această dată, deducerea TVA de la achiziţiile de bunuri şi servicii se va putea face numai la data plăţii facturii către furnizorii de bunuri şi prestatorii de servicii. De asemenea, colectarea TVA se va face la data încasării facturii, în termen de 90 zile de la emiterea documentului. Măsura se aplică firmelor care au realizat în anul precedent o cifră de afaceri de 2.250.000 lei; important de reţinut este că noul sistem de deducere - colectare TVA este obligatoriu. Încadrarea în plafonul de 2.250.000 lei se va raporta la perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012, iar persoanele impozabile au obligaţia să depună la Fisc, până pe 25 octombrie, o notificare din care să rezulte cifra de afaceri din perioada amintită.

SANCŢIUNI INDIRECTE Şi firmele cu afaceri mai mari de 2.250.000 lei vor fi afectate, dar numai când fac achiziţii de la firmele înscrise în sistem. „Fiscul va întocmi un registru cu toate firmele autohtone care aplică TVA la încasare, pe baza declaraţiilor depuse de firme până la 25 octombrie. În ianuarie, contribuabilii vor depune o nouă declaraţie, care să indice cifra de afaceri din 2011. Nu sunt sancţiuni directe pentru cei care nu se înscriu în registrul ANAF, însă dezavantajele sunt mari. Astfel, dacă o firmă neînscrisă emite o factură către o firmă înscrisă, va fi nevoită să plătească TVA după vechiul sistem, chiar dacă nu a încasat încă banii”, a declarat recent, la Constanţa, managerul departamentului de taxe indirecte din cadrul KPMG România, Diana Dorca. Şi contabilii constănţeni aşteaptă cu interes implementarea noului sistem TVA. Vor avea mai mult de lucru, întrucât firmele vor întocmi o evidenţă separată pentru TVA aferentă facturilor încasată, după cum a declarat, pentru Telegraf, preşedintele filialei constănţene a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), Ştefan Mihu.



12