Taxa pe valoare adăugată (TVA) aplicată contractelor de leasing financiar pentru achiziţii auto, în derulare la 1 mai 2009, trebuie să rămînă deductibilă pentru ratele şi valoarea reziduală ce trebuie achitate după termenul respectiv, au cerut reprezentanţii Asociaţiei Societăţilor Financiare (ALB) România. Totodată, în cazul contractelor de leasing financiar care vor intra în vigoare după 1 mai, nedeductibilitatea TVA ar trebui să se aplice doar pentru valoarea reziduală achitată de clientul finanţatorului la momentul transferului de proprietate, potrivit propunerilor ALB cuprinse într-o scrisoare adresată Ministerului Finanţelor Publice (MFP). \"Contractul de leasing financiar este unul de creditare. Prin urmare, el nu transmite proprietatea asupra bunului finanţat decît la momentul plăţii valorii reziduale, moment recunoscut de Codul Fiscal ca fiind cel al achiziţiei bunului de către utilizator la nivelul valorii reziduale. În consecinţă, tratamentul fiscal trebuie aplicat la valoarea şi la momentul achiziţiei bunului, adică a valorii reziduale şi nu pe parcursul contractului de leasing financiar, cînd ar însemna o taxă pe un bun asupra căruia utilizatorul nu are drept de posesie\", se precizează în scrisoarea ALB. Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Finanţelor, companiile nu vor mai putea deduce taxa pe valoare adaugată pentru achiziţiile de vehicule motorizate de pînă la 3,5 tone şi cu maxim nouă scaune, inclusiv al şoferului, prevederea aplicîndu-se şi clienţilor firmelor de leasing financiar. Astfel, TVA nu ar mai fi dedusă nici pentru cumpărarea de bunuri destinate vehiculelor, inclusiv carburanţi, lubrifianţi, piese de schimb sau componente pentru întreţinere, reparaţii sau modificări în regie proprie. De la această prevedere fac excepţie vehiculele utilizate în scop comercial, în vederea vînzării şi cele pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv pentru activitatea de taxi. Companiile de leasing îşi vor deduce în continuare TVA la achiziţia unui vehicul de la furnizori, însă la refacturarea ratelor şi a dobînzii către client, cu TVA, aceştia nu-şi vor mai putea deduce taxa pe valoare adăugată în cazul leasingului financiar, dacă proiectul de modificare a Codului Fiscal va fi aprobat. Pentru leasingul operaţional, care nu presupune cumpărarea vehiculului de către client la finalul contractului, posibilitatea de deducere a TVA va fi limitată la 30% atît pentru ratele de leasing, cît şi pentru restul cheltuielilor legate de modificare, reparare sau întreţinere. ALB solicită MFP ca această prevedere să nu fie aplicată pentru ratele de leasing sau chiria aferente contractelor de leasing operaţional sau de închiriere aflate în derulare la 1 mai 2009, întrucît \"esenţa leasingului operaţional este deductibilitatea serviciilor, deductibilitate ce se aplică precum practică internaţională în UE\". Reprezentanţii companiilor de profil spun că limitarea deducerii TVA la 30% în cazul leasingului operaţional echivalează cu falimentarea rapidă a acestui tip de activitate pe piaţa românească. Retragerea dreptului de deducere a taxei pentru ratele de leasing ce trebuie plătite după 1 mai, aferente contractelor în derulare la acea dată, va determina înmulţirea cazurilor de reziliere a contractelor de leasing, iar finanţatorii vor intra în incapacitate de plată a împrumuturilor atrase de la bănci şi a impozitelor pe care le au de achitat.