Twitter ar putea influenţa alegerile prezidenţiale din SUA

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Twitter ar putea influenţa alegerile prezidenţiale din SUA

Externe 28 August 2012 / 00:00 259 accesări

Mesajele pe Twitter, utilizate de candidaţii la alegerile prezidenţiale americane pentru a mobiliza alegătorii, a colecta fonduri sau a face campanie ar putea, pentru prima dată, să influenţeze alegerile. ”Twitter poate influenţa cursul dezbaterii naţionale”, apreciază Zach Green, directorul firmei de studii media 140Elect, care oferă consiliere politicienilor cu privire la utilizarea Twitter.

În opinia lui Tony Fratto, un fost purtător de cuvânt al Casei Albe în timpul preşedinţiei lui George W. Bush şi directorul firmei de consultanţă Hamilton Place Strategies, Twitter poate face diferenţa. ”A permis echipelor electorale să se adreseze unui număr maxim de oameni, foarte repede şi ieftin. Nu numai că poţi să adresezi un mesaj unor milioane de oameni, dar poţi totodată să răspunzi foarte repede unor acuzaţii. Înainte trebuia să creezi un mesaj pentru televiziune sau să scrii un comunicat de presă. Cu Twitter, imediat ce apare o critică sau o publicitate negativă, poţi răspunde şi-i poţi determina pe susţinătorii tăi să reacţioneze”, crede Fratto.

Preşedintele democrat Barack Obama îl domină, de departe, pe rivalul său republican, pe Twitter, cu 18,7 milioane de abonaţi, faţă de mai puţin de 900.000 câţi are Mitt Romney. Obama postează de zece ori mai multe mesaje pe Twitter decât Romney. Însă mesajele acestuia din urmă sunt cel mai adesea împărtăşite şi retransmise, ceea ce sugerează că susţinătorii săi sunt mai motivaţi, remarcă Green. Jeanette Castillo, profesor specialist în mediae digitale la Universitatea din Florida, va studia importanţa reţelelor sociale pe Internet. ”Va fi interesant de observat până la ce punct mobilizează oamenii”, apreciază ea. Twitter a apărut abia în 2008 şi a avut un impact limitat, potrivit lui Castillo. Avea puţini utilizatori, îndeosebi tineri şi nu era atât de important ca presa. Însă, în prezent, Twitter joacă un rol major în dezbaterea naţională, având în vedere valul de proteste de după declaraţiile unui congresman asupra ”violului veritabil” şi de după asainarea în urmă cu câteva luni a tânărului de culoare Travyon Martin, a subliniat ea. ”Twitter este o platformă foarte democratică. Face din ce în ce mai mult parte din peisaj şi poate influenţa presa tradiţională”, este de părere Castillo.

În opinia lui Fratto, Obama îl domina complet în 2008 pe republicanul John McCain, în timp ce echipa lui Romney, în 2012, are o strategie de comunicare digitală foarte sofisticată. Potrivit centrului de cercetare Proiectul pentru Excelenţă în Jurnalism (PEJ), echipa Obama domină în comunicarea digitală, în special pe Twitter, pe care îl utilizează pentru a se adresa unor grupuri bine conturate, şi anume membrilor comunităţii hispanice şi femeilor. În opinia directorului PEJ, Tom Rosenstiel, utilizarea tot mai intensă a digitalului nu înseamnă mai multe voturi, ci, că din punct de vedere istoric, candidaţii care au utilizat progresul tehnic au avut un avantaj. ”Odată cu recurgerea la radio de către Frank Roosevelt, la televiziune de către John F. Kennedy şi campaniile de comunicare ale lui Ronald Reagan în era sateliţilor, aceşti candidaţi au sugerat că utilizarea rapidă a progreselor tehnice este marca unei noi generaţii de lideri, mai cuplaţi la ţară”, subliniază raportul Pew.



12