„Ucigaşul” navei „Struma“, descoperit în apropierea Portului Constanţa

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Ucigaşul” navei „Struma“, descoperit în apropierea Portului Constanţa

Eveniment 15 Septembrie 2010 / 00:00 3102 accesări

EPAVA. Submarinul rusesc SC-213, responsabil pentru moartea a aproape 800 de refugiaţi evrei români în timpul celui de-al doilea Război Mondial, a fost găsit de o echipă de scafandri de la „Black Sea Wreck Divers“ (BSWD), în cooperare cu Centrul de Scufundări Aquarius din Constanţa, în apele teritoriale româneşti, la câteva mile de Portul Constanţa. Scafandrii au reperat pentru prima dată epava în toamna anului 2008, atunci când pe sonar a apărut, la 30 de metri adâncime, o formă ciudată care semăna cu silueta unui submarin. Au urmat doi ani de muncă, având în vedere că epava era acoperită cu scoici şi plase de pescuit. Până la urmă, cu ajutorul unui istoric rus care a pus la dispoziţia echipei mai multe documente şi fotografii, coroborat cu semnele distinctive ale epavei, scafandrii BSWD au stabilit, în urmă cu câteva săptămâni, că au dat peste epava submarinului rusesc SC-213, care, cel mai probabil, a fost scufundat de o mină antisubmarin. Submarinul din clasa Scuka a fost lansat la apă pe 4 decembrie 1934, fiind consemnat ca dispărut în misiune pe 14 octombrie 1938. Până la data dispariţiei, submarinul a fost implicat în cinci incidente: pe 23 februarie 1942, după ce torpila a ratat ţinta, a scufundat cu tunul vasul turcesc Cankaya, în apropiere de Bosfor, pe 24 februarie 1942 a scufundat nava bulgărească Struma, la bordul căreia se aflau 764 de refugiaţi evrei, pe 2 martie 1942 o torpilă lansată asupra unei nave comerciale a ratat ţinta, pe 3 martie 1942 submarinul a atacat fără succes nava turcească Adana, iar pe 14 octombrie 1942 vânătorul de submarine german UJ 116/Xanten a atacat, în apropiere de Tulcea, submarinul rusesc.

TRAGEDIA DE PE STRUMA. Istoricii au consemnat că nava Struma fusese folosită la transporturi de vite şi că înainte de război a fost dusă în portul bulgar Varna pentru a fi vândută la fier vechi. În doar câteva săptămâni, nava a fost „pregătită“ pentru transportul de persoane. În Portul Constanţa, 769 de evrei au plătit bani grei pentru a urca la bordul navei şi a ajunge în Israel. Cu toate că trebuia să ajungă în 12 ore la Instabul, din cauza stării precare, nava a parcurs prima etapă a călătoriei în şapte zile. Autorităţile turce nu le-au permis însă pasagerilor să coboare în port şi, cu toate că avea cârma şi motoarele defecte, terminase apa şi alimentele de la bord, Struma a fost tractată la câteva zeci de mile în largul Mării Negre şi abandonată de autorităţile turceşti. După doar câteva ore, submarinul rusesc SC-213 a găsit nava în derivă şi a scufundat-o. Din cei 759 de pasageri - bărbaţi, femei şi copii (10 persoane au coborât în Istanbul pentru că aveau paşapoarte britanice) a supravieţuit doar unul, David Stoleru, în vârstă de 19 ani la acea dată. În raportul trimis, submarinul rusesc a menţionat că a atacat o navă care transporta marfă pentru trupele germane.

Taguri articol


12