Unităţile de învăţămînt speciale, care se ocupă de educaţia copiilor cu dizabilităţi, vor dispărea, ca urmare a prevederilor UE în domeniul protecţiei copilului. „Potrivit normelor europene, în viitor, şcolile speciale vor trebui desfiinţate, iar copii cu dizabilităţi vor fi incluşi în învăţămîntul de masă, în scopul de a-i integra în societate. Din acest motiv, nu vor fi înfiinţate clase speciale pentru ei, ci vor învăţa alături de ceilalţi copii. UE nu ne-a dat un termen limită pentru punerea în aplicare a prevederilor respective. În judeţ avem deja cazuri de copii cu dizabilităţi, cum ar fi retard psihic uşor, tulburări de atenţie şi afecţiuni locomotorii, care învaţă în şcoli normale”, a declarat purtătorul de cuvînt al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Constanţa, Roxana Onea. În prezent, în judeţul Constanţa există două unităţi şcolare care se ocupă de copiii cu afecţiuni mintale, Şcoala Specială nr. 1 şi Şcoala Specială nr. 2. Desfiinţarea respectivelor unităţi de învăţămînt ridică o serie de probleme, a căror rezolvare nu a fost găsită încă. „În primul rînd, în şcolile speciale, după orele de curs, copiii îşi fac şedinţele de recuperare. Prin urmare, şcolile din învăţămîntul de masă vor trebui prevăzute cu săli în care terapeuţii să îşi desfăşoare activitatea. De asemenea, trebuie să găsim o soluţie şi pentru copiii cu dizabilităţi care stau în localităţile îndepărtate din judeţ şi care, momentan, locuiesc în internatele ce aparţin unităţilor de învăţămînt speciale. O altă problemă o reprezintă şi numărul mic al profesorilor de sprijin, care ţin legătura cu învăţătorii şi profesorii pentru adaptarea programei şcolare la necesităţile copiilor cu dizabilităţi. Numărul lor este prea mic pentru a putea acoperi toate şcolile din judeţ. Nu putem vorbi încă despre desfiinţarea unităţilor speciale de învăţămînt, deoarece nu s-a luat nici o decizie în acest sens. Cel mai probabil se vor purta discuţii la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi al inspectoratelor şcolare judeţene, pentru a vedea care sînt paşii care trebuie urmaţi. Trecerea se va face treptat. Sînt însă foarte multe lucruri care trebuie luate în considerare”, a afirmat Onea. Introducerea copiilor cu dizabilităţi în învăţămîntul de masă ar putea provoca reacţii adverse în rîndul părinţilor celorlalţi copii. Este foarte posibil ca, pe viitor, tot mai multe persoane să opteze pentru forme private de învăţămînt, tocmai pentru a evita copii cu dizabilităţi din şcolile de stat. „Ne lovim în continuare de prejudecăţi. Sînt mulţi părinţi care nu acceptă copiii cu dizabilităţi în clasele normale. Va trebui să treacă foarte mult timp pînă cînd mentalitatea se va schimba şi micuţii cu dizabilităţi nu vor mai fi marginalizaţi. Au existat ţări care, după ce au încercat introducerea copiilor cu dizabilităţi în învăţămîntul de masă, au renunţat, pentru că nu au avut succes”, a mai declarat Onea.