Aproximativ 40 de incidente aviatice grave au fost înregistrate în ultimele luni între Rusia şi Occident, unul dintre acestea fiind foarte aproape să ducă la o coliziune între un avion de linie scandinav şi un avion de recunoaştere rus, potrivit unui raport publicat luni, relatează AFP. "Aceste evenimente formează un ansamblu foarte îngrijorător de încălcări ale spaţiului aerian, de intervenţii de urgenţă, de evitare a coliziunilor în zbor, de apropieri în mare şi de alte acţiuni periculoase produse frecvent şi într-o zonă foarte largă", se arată într-un raport publicat de reţeaua European Leadership Network (ELN), ce îşi are sediul la Londra şi regrupează foşti oficiali politici europeni. NATO a anunţat recent că, de la începutul anului, au avut loc peste o sută de interceptări de avioane ruseşti în spaţiul european, adică de trei ori mai mult în comparaţie cu anul trecut. Majoritatea acestor incidente au avut loc în Marea Baltică, dar, de asemenea, "producerea unor incidente s-a evitat la limită" atât mai la nord, cât şi în Marea Neagră sau de-a lungul frontierelor cu Statele Unite şi Canada.
Printre incidentele cele mai grave menţionate de reţeaua ELN, în afară de cele dezvăluite deja de NATO, figurează evitarea producerii unei coliziuni, la 3 martie, între un avion al companiei aeriene scandinave SAS, care a decolat de la Copenhaga cu destinaţia Roma având 132 de pasageri la bord, şi un avion militar de recunoaştere rus. Incidentul s-a produs la aproximativ 50 de mile sud-est de oraşul suedez Malmö. "Coliziunea a fost evitată, se pare, datorită bunei vizibilităţi şi vigilenţei piloţilor avionului de linie", potrivit raportului. Presa suedeză a anunţat că incidentul ar fi avut loc în apele internaţionale. Potrivit presei scandinave, cele două aparate au trecut la o distanţă de 90 de metri unul de celălalt. Avionul rus nu şi-a anunţat poziţia, dar a fost identificat de un radar şi controlorii de trafic aerian danezi au alertat echipajul avionului de linie, care ulterior a deviat de la traiectorie.