Pe lîngă menirea de dascăl şi îndrumător al spiritului, cadrul didactic are rolul, de importanţă imediată, de a veghea ca, atît timp cît îi sînt încredinţaţi, copiii să se afle în deplină siguranţă. Acest rol, pe deplin integrat în statutul de profesionist al cadrului didactic este o condiţie sine-qua-non în procesul pedagogic acceptat ca o convenţie între trei factori importanţi: părinţi, copii, profesori. Există însă şi cazuri în care convenţia este încălcată. Grădiniţa din localitatea constănţeană Amzacea a fost teatrul unei asemenea încălcări a convenţiei, repercusiunile putînd fi tragice. Un băieţel de patru ani putea să-şi piardă viaţa din cauza neprofesionalismului cadrului didactic supraveghetor. Luni, în jurul orelor 11.00, un cuier din fier de peste 20 de kg s-a prăbuşit peste unul dintre copiii rămaşi nesupravegheaţi. Suner Memet, un băieţel de patru ani, a fost grav rănit, fiind dus la Spitalul Judeţean cu traumatism cranio-cerebral sever. Purtătorul de cuvînt al Spitalului, dr. Florian Stoian, a apreciat starea micuţului ca fiind gravă şi a declarat că băiatul avea „o colecţie de sînge la nivelul creierului”, fiind necesară o intervenţie chirurgicală. „Evoluţia stării de sănătate a copilului este bună. În prezent este conştient, se mişcă, mănîncă, dar este necesar să mai stea cîteva zile în spital”, a declarat, ieri, dr. Stoian.
Să ne învoim româneşte!
Cum s-a ajuns într-o asemenea situaţie şi de ce? Acesta este răspunsul pe care trebuie să îl scoată la iveală ancheta Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa. Pînă la finalizarea anchetei însă au ieşit la iveală cîteva dintre explicaţiile posibile pentru un asemenea eveniment. Ele au la bază neprofesionalismul cadrelor didactice implicate în acest caz. Educatoarea grupei mici din care făcea parte şi băieţelul rănit, Georgiana R., a fost învoită de directorul unităţii şcolare, Muctat Kibra, iar locul său era ţinut de profesoara de istorie, Floarea Guran. Aceasta din urmă a ieşit pentru cîteva minute din clasă, pretextînd că a trebuit să ducă o carte la o altă sală. Cînd s-a întors nu a mai putut decît să constate incidentul şi să ia măsurile necesare.
În acest caz, vinovăţia este împărţită, toate cele trei cadre didactice implicate urmînd a fi sancţionate. Incidentul s-a petrecut luni, iar directoarea unităţii de învăţămînt nu a anunţat ISJ decît miercuri (ieri - n.r.). Educatoarea învoită semnase condica în ziua respectivă şi, drept urmare, potrivit legislaţiei, se afla la serviciu (!). Profesoara de istorie care a înlocuit-o va suporta, la rîndu-i, consecinţele. Imediat după ce responsabilii din ISJ au aflat - din presă! - despre incident, „Liana Manzu, inspector de specialitate pe învăţămînt preprimar, s-a deplasat la Grădiniţa cu orar normal Amzacea pentru a participa la desfăşurarea cercetării, împreună cu Consilul Profesoral al unităţii de învăţămînt. În urma declaraţiilor luate de la director, părinţi, personalul unităţii şi copii, se vor stabili vinovaţii şi sancţiunile ce vor fi aplicate, în limitele Statutului personalului didactic”, a declarat consilierul de imagine al ISJ, Anamaria Burada.
Învoirea care face ravagii în sistemul românesc de învăţămînt ar trebui să fie, pentru a se încadra în limitele legale, concediu fără plată. Învoitorul (de obicei cineva mai mare în grad) îşi asumă toate responsabilităţile învoitului, implicit şi consecinţele actului de a învoi. Drept urmare, în cazul unui incident, primul tras la răspundere este învoitorul, şi nu învoitul. Potrivit consilierului de imagine al ISJ, Anamaria Burada, obligativitatea anunţării Inspectoratului în cazul unei „învoiri” nu este prevăzută în lege, însă este recomandată. Cu atît mai mult cu cît nu este legală, am adăuga noi.