În ultimii ani, calea ferată din România s-a transformat din cea mai ieftină, sigură şi ecologică cale de transport în... sursă de venit pentru hoţi. Totul sub privirile îngăduitoare ale celor care s-au perindat, până acum, la guvernare, care nu au luat nicio măsură pentru a stopa furturile de componente ale căii ferate. Aşa se face că, în prezent, pagubele provocate de hoţi lovesc atât în bugetul companiei (adică în bugetul de stat, pentru că este companie de stat, ceea ce înseamnă că sunt afectate buzunarele contribuabililor) cât şi în călători, care trebuie să suporte întârzieri de câte două, trei ore, indiferent de ce zonă a ţării discutăm. „La nivel naţional, în 2011, s-au înregistrat 4.175 de cazuri de furt, pagubele provocate fiind de 32.381.741 de lei. În 2012, numărul furturilor a scăzut (3.465 de cazuri), dar a crescut valoarea pagubelor: peste 46 de milioane de lei. Acum, hoţii au început să se orienteze către componentele de dimensiuni mai mici, dar a căror valoare este mai mare, cum sunt, de exemplu, releele”, a declarat preşedintele Sindicatului Liber Mişcare Comercial Dobrogea CFR Marfă Dobrogea, Gheorghe Spânu. Una din cele mai afectate artere feroviare este ruta Bucureşti - Constanţa, la care construcţiile de modernizare s-au finalizat la începutul verii 2011.
CĂLĂTORII ALBESC ÎN TREN Pentru a preveni o catastrofă, trenurile de pe această rută sunt nevoite să circule cu viteză mică şi să oprească în fiecare gară, pentru a se verifica dacă tronsonul din faţă este sigur. Evident, aceste măsuri de precauţie dau naştere la întârzieri. Aşa se face că, în prezent, cei nici 300 de kilometri ai rutei Bucureşti - Constanţa sunt parcurşi chiar şi în şase ore. „Pe acest sector, infrastructura este foartă bună, dar se fură componente. În aceste condiţii, responsabilitatea pe care impiegaţii de mişcare şi operatorii o au creşte foarte mult. În prezent, se lucrează la cale liberă pentru ca pasagerii CFR să circule în siguranţă. Adică, fiecare impiegat merge pe jos, zilnic, peste 40 de kilometri pentru a verifica starea căii ferate şi a se asigura că se poate circula în siguranţă”, a declarat, pentru cotidianul „Telegraf”, preşedintele Sindicatului Federaţiei Mişcării Comerciale, Gheorghe Frăţică. Situaţia din prezent reprezintă un alt motiv pentru care angajaţii CFR Infrastructură şi CFR Călători au încetat, ieri dimineaţă, activitatea, timp de două ore.
Pentru stoparea furturilor de pe calea ferată pe ruta Bucureşti - Constanţa, Ministerul Transporturilor va încheia, în cel mult două săptămâni, un contract de colaborare cu Jandarmeria Română, potrivit liderului sindical Gheorghe Spânu. „În cadrul contractului, jandarmii vor asigura paza pe respectivul tronson. Nu cred că va duce la stoparea fenomenului, dar se vor diminua foarte mult furturile înregistrate, iar călătorii vor putea, în sfârşit, să facă drumul Constanţa - Bucureşti în două ore şi 20 de minute”, a mai spus Spânu. El a adăugat că furturile de componente de cale ferată s-au înmulţit în ultimii doi-trei ani, după ce companiile care transportă fier vechi au luat decizia de-a angaja firme de pază care să însoţească vagoanele. Lăsaţi fără fierul vechi, „magneţii” s-au reprofilat pe componentele căii ferate. Din acest motiv, pentru ca protocolul cu Jandarmeria să fie funcţional, este nevoie ca agenţii care colectează fierul vechi de la populaţie să fie supuşi unui control mult mai strict şi să fie amendaţi drastic, sau chiar să le fie retrasă autorizaţia de funcţionare, dacă se descoperă că au cumpărat componente de cale ferată.