Premierul Victor Ponta a anunţat într-o emisiune televizată că Guvernul a semnat un memorandum de înţelegere „cu una dintre cele mai mari şi mai prestigioase companii din Germania, care va deschide o fabrică în România”. Fără a da prea multe detalii, premierul a dat de înţeles că ar putea fi vorba despre un mare producător din industria auto. Este o declaraţie sensibilă, mai ales că partea germană nu a luat încă o decizie finală. De notat este că la nivelul UE se vorbeşte despre închiderea de uzine auto, din cauza crizei de supraproducţie. Astfel, o investiţie germană în România poate însemna o relocare (cum a fost mutarea Nokia de la Bochum) sau o reducere a producţiei din uzinele mult prea scumpe. Cine să fie însă prestigiosul investitor? De Daimler nu poate fi vorba, având în vedere că, în urmă cu cinci ani, compania a preferat Ungaria în detrimentul României pentru deschiderea unei fabrici de 800 milioane euro. Nici Volkswagen nu poate fi, căci nemţii au investit circa 900 milioane euro în fabrica maghiară din Gyor, în ultimii trei ani. Au existat nişte zvonuri prin 2008, ce-i drept, cum că VW ar fi vrut să deschidă în România o uzină dedicată diviziei premium Audi, dar cam atât. Nici Opel, divizia europeană a General Motors, nu pare o variantă plauzibilă, firma aflându-se în plin proces de recalibrare a producţiei excedentare. Rămâne BMW, dar, în ciuda unor vizite făcute de oficialii germani în mai multe zone din România, bavarezii neagă orice intenţie de extindere, pentru că au deja numeroase uzine în Europa şi Asia. Aşadar, dacă nu-i vorba de cei patru grei, să se fi referit Ponta la vreun producător de componente auto? Industria nemţească de profil este extrem de solidă, dar cei mai mulţi producători, între care Robert Bosch, Continental sau BASF, sunt deja prezenţi în România, fie prin subsidiare, fie prin furnizori de rang secund. N-ar fi exclus însă. Oricine ar fi, are resurse importante, pentru că nu mulţi şi-ar permite să investească acum, în timp de criză de vânzări, într-o unitate de producţie.