Un român, specialist în pictura 3-D

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Un român, specialist în pictura 3-D

Monden 08 Iulie 2013 / 00:00 288 accesări

Printarea 3-D capătă un loc tot mai important în lumea de azi, ca metodă de a fabrica ieftin şi rapid numeroase obiecte necesare în viaţa de zi cu zi. Însă a pătruns şi în lumea artei, după cum o dovedesc spectaculoasele lucrări ale unui artist de origine română, care realizează, cu ajutorul imprimantelor 3-D, uimitoare picturi tridimensionale, impresionante prin îmbinarea lor de relief şi culoare. „Picturile mele se adresează atât percepţiei vizuale, cât şi celei tactile”, spune Ioan Florea, ale cărui lucrări sunt prezentate într-o expoziţie organizată la Muzeul de Artă din oraşul South Bend (statul american Indiana).

Prima reacţie a oamenilor la întâlnirea cu operele sale este să se apropie şi să le atingă, explică artistul, care utilizează printarea 3-D pentru a crea prototipuri ce vor sta la baza realizării din răşini speciale a formelor de dimensiuni mai mari din lucrările sale. Pentru a crea aceste versiuni mărite ale formelor 3-D, foloseşte căldura pentru a solidifica răşinile; apoi, prinde aceste forme pe o pânză. Deoarece lucrările au dimensiuni mari, Ioan Florea foloseşte materiale uşoare, încercând ca o astfel de pictură să nu aibă mai mult de 50 de kilograme. Dacă ar folosi materiale obişnuite, o lucrare de-a sa ar ajunge să cântărească şi 300 de kilograme.

ARTĂ PE MĂSURA SOCIETĂŢII Lui Ioan Florea îi place să exploreze contrastele; combină forme organice şi geometrice sau se inspiră din nanotehnologie, creând însă lucrări cu suprafaţa de câţiva metri pătraţi. Artistul spune că totul se trage din copilăria petrecută în România, când aduna, în cursul plimbărilor sale, oase de animale, pe care apoi le desena. Aici îşi are originea interesul său faţă de formele tridimensionale. Ulterior, a experimentat diferite tehnici, încercând cu ajutorul vopselelor să obţină diferite texturi în relief pe o pânză. Descoperind printarea 3-D, a adoptat-o, considerând-o foarte potrivită pentru efectele pe care încerca să le obţină. Evocând tradiţia pictorilor care, în Renaştere, îşi creau adesea propriile culori, el a creat, de asemenea, o vopsea de ulei cu uscare rapidă, despre care spune că este considerată, la ora actuală, una dintre cele mai bune din lume, azi, când există mii de pigmenţi şi vopsele. Orice poate fi folosit în artă, crede artistul, iar din această perspectivă, arta reflectă cu adevărat societatea.



12