TREI PROIECTE Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), împreună cu Registrul Auto Român (RAR), intenționează să pună în aplicare trei mari proiecte, prin care să asigure o protecție reală a consumatorilor și să formeze un corp al constatatorilor independenți de daune. Mai multe detalii oferă consilierul prim-vicepreședintelui ASF, Cristian Muntean, citat de PSnews.ro - „Proiectul privind formarea unui corp al constatatorilor de daună independenți vine ca și completare a normei și legii RCA și presupune liberalizarea acestei profesii. Ne-am gândit să adoptăm și noi un sistem care există deja în Germania: grup constatator de daună, independent, care să intervină atunci când un păgubit RCA are o daună și să poată să efectueze constatarea în condiții care, în momenul de față, nu există aici. Adică - acea persoană să fie pregătită, adică să aibă studiile necesare în spate; să fie independentă și să nu se afle într-un conflict de interese, așa cum se află în momentul de față inpsectorii de daune angajați ai firmelor de asigurări; să răspundă pentru soluțiile stabilite. Acum, constatorii de daune ai firmelor de asigurări nu pățesc nimic dacă se poartă într-un mod inadecvat cu păgubiții RCA sau dacă încalcă legea“.
CA AFARĂ Cele trei proiecte vor fi aplicate prin adoptare de norme ASF, adică instituția să poată legifera - vor fi aplicate prin adoptare de norme ASF, adică instituția să poată legifera - „ASF poate emite norme, nu și legi. În Parlamentul României, anul trecut, când a fost votată legea RCA s-a prevăzut că această meserie poate să devină una liberală și, în consecință, dorim să mergem mai departe cu legea RCA și, printr-o normă, să constituim acest corp al constatatorilor de daună independenți. Există un grup de protecție a consumatorului în cadrul ASF în care fac parte multe organizații din diverse zone (începând de la brokeri, service-uri, transportatorii, asociații pentru protecția consumatorului); există un dialog permanent cu oameni din diverse bresle“. Al doilea proiect înlătură posibilitatea ca un cumpărător auto să fie țepuit atunci când achiziționează o mașină la mâna a doua. Cum? Printr-un simplu SMS transmis către RAR - „Vei afla diverse date, pe care le are RAR, precum numărul real de kilometri ai autovehiculului, istoricul de daune, dacă acea mașină a avut probleme la cea mai recentă inspecție tehnică periodică“. Al treilea proiect se referă la inspecția tehnică de siguranță rutieră. Mai exact, când o mașină este grav avariată și are unul dintre cele șapte sisteme de siguranță avariat, i se suspendă ITP-ul până în momentul în care i se efectuează reparația (care va fi verificată de RAR).