Se spunea că România este ţara unde lucrurile merg târâş ca melcul din cauza hârţogăriei, însă avem exemple şi mai „grăitoare” despre ceea ce înseamnă cuvântul birocraţie. Regionala CFR Constanţa aşteaptă, de mai bine de două luni, o semnătură a Comisiei Europene (CE) pentru a primi bani şi a începe lucrările de reabilitare a patru poduri (două dintre ele vechi) de la Borcea şi Cernavodă, unul dintre ele fiind Anghel Saligny. Proiectul „Asistenţă tehnică pentru pregătirea unor lucrări de reabilitare pentru tuneluri şi poduri de cale ferată. Reabilitarea podurilor dunărene” a demarat în 2008. Potrivit şefului Serviciului Lucrări Artă şi Terasamente al Regionalei CFR Constanţa, Claudiu Moisei, timp de doi ani s-au făcut expertiza tehnică, studiul geotehnic, studiul de fezabilitate, analiza cost-beneficii etc., apoi s-a realizat proiectul tehnic. Cererea de finanţare a fost întocmită de Ministerul Transporturilor şi trimisă CE. Valoarea lucrărilor se ridică la circa 50 milioane euro. Fiind vorba despre o sumă atât de mare, CE nu se grăbeşte să-şi dea acceptul şi cere tot felul de acte pe care le analizează şi le analizează... şi le tot analizează. „Fondurile pe axa de transport sunt valabile până în 2015, iar lucrările la cele patru poduri ar dura cam doi ani, deci trebuie să se grăbească cu acel aviz. Ei sunt extrem de exigenţi, iar birocraţia este mult mai mare decât la noi”, a declarat directorul CFR Infrastructură, Dorin Maer.
PĂSĂRI… STRESATE Proiectul cuprinde lucrări de reabilitare a suprastructurii, refacerea protecţiei anticorozive, consolidarea portalurilor (intrările pe pod) etc. Nimic din toate acestea nu poate fi realizat momentan pentru că, pe lângă sumedenia de acte analizate de CE, a apărut o altă problemă. „În zona în care se găsesc podurile noi ni s-a cerut prezentarea unui acord de mediu pentru Natura 2000 pentru că există nişte păsări protejate. Dar podurile sunt deja construite! Lucrările nu deranjează cu nimic zona respectivă”, au subliniat cei doi reprezentanţi ai Regionalei CFR Constanţa.