Dacă până în prezent sumele despre care bănuiam că ar intra în buzunarul “drumarilor” ne erau prezentate sub formă de “grămadă”, acum avem zonele financiare defalcate, care arată adevărata dimensiune a dezastrului. Astfel, Ziarul Financiar (ZF) publică pentru prima dată lista plăţilor realizate în ultimii şase ani pentru construirea de autostrăzi. Concluzia? Lucrătorii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au primit 2,3 miliarde de euro şi au livrat 89 km de autostradă!!! La o primă privire, vedem că fiecare kilometru nou a costat 25,8 milioane de euro, în condiţiile în care standardele de cost ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) stabilesc şi susţin sus şi tare că preţul maxim pe un kilometru nu trebuie să treacă de 6,1 milioane de euro! Potrivit estimărilor ZF, care iau în calcul standardele maxime de cost din infrastructura rutieră, cu 2,3 miliarde de euro s-ar fi putut construi aproape 380 de km de autostrăzi.
TRANSPORTURILE, DIN PEDELIST ÎN PEDELIST SPRE VICTORIA FINALĂ Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a recunoscut că MTI a avut tot timpul bani pentru autostrăzi, însă lucrurile nu s-au mişcat din \"ignoranţă, nepăsare, neştiinţă sau rea-voinţă\". În perioada 2005-2010, în fruntea MTI s-au aflat patru miniştri: Gheorghe Dobre (PD-L), Ludovic Orban (PNL), Radu Berceanu (PD-L) şi Anca Boagiu (PD-L). În prezent, România are 314 kilometri de autostradă şi alţi peste 270 de kilometri în execuţie. Dacă ritmul de construcţie din ultimii şase ani va fi menţinut, România va avea 1.000 de kilometri de autostradă abia peste 46 de ani.
Anul 2009, anul în care România intrase în criză, iar MTI era condus de Radu Berceanu, este anul în care s-a înregistrat un record de plăţi pentru autostrăzi. Mai simplu, în 2009, CNADNR a plătit aproape 650,4 milioane de euro constructorilor care se ocupau de puţinele şantiere de autostrăzi din ţară. În acel an a fost inaugurat şi primul tronson al Autostrăzii Transilvania, de 42 km. Şi în 2010, deşi s-au luat o serie de măsuri de austeritate, iar statul a fost nevoit să \"strângă cureaua\" pentru a achita împrumutul de 20 miliarde de euro de la FMI, CNADNR a plătit pentru construcţia de autostrăzi aproape 566 milioane de euro, însă numai 10 km de astfel de drumuri au fost livraţi, tot în cadrul Autostrăzii Transilvania.
Anul acesta, Anca Boagiu a anunţat că MTI va accesa fonduri de la UE pentru a dezvolta reţeaua de infrastructură rutieră. Astfel, cei peste 200 kilometri ce fac parte din Coridorul IV paneuropean Nădlac-Constanţa, în cazul cărora lucrările au început în acest an, vor costa aproape 1,2 miliarde de euro, iar circa 85% din bani vor proveni din fonduri europene, restul fiind contribuţia guvernului. Cu alte cuvinte, un kilometru de autostradă va costa în medie 5,6 milioane de euro, astfel că aceste preţuri vor fi mai apropiate de standardele de cost impuse de MTI.
PEDELIŞTII GÂNDESC ÎN PERSPECTIVĂ: N-AVEM AUTOSTRADĂ, DAR TAXA E GATA VOTATĂ! Anca Boagiu a anunţat la finalul săptămânii trecute că va introduce o taxă odată cu finalizarea Coridorului IV. \"Aşa cum în toată lumea, în toate ţările, se plăteşte taxă de autostradă pentru mentenanţă, pentru întreţinerea ei, se va plăti şi în România, când autostrăzile vor fi construite\", a declarat ea. Pe baza listei obiectivelor de investiţii ce au ca termen de finalizare anul 2011, în 2009 şi 2010, MTI a finalizat proiecte de infrastructură rutieră în valoare totală de 3,5 miliarde de euro, cu bani doar de la bugetul de stat, însă numărul de noi kilometri de autostradă a fost de doar 52!
România are în prezent 314 kilometri de autostrăzi complet finalizaţi, la care se adaugă 21 de kilometri finalizaţi doar pe o bandă pe sens, pe tronsonul Murfatlar-Constanţa. Ministrul Boagiu, care a mers în vizită la finalul săptămânii trecute pe şantierul acestei autostrăzi, a dat un nou termen pentru finalizarea completă a Autostrăzii Soarelui, şi anume sfârşitul anului 2012. Să mai amintim că, la numirea în funcţie, ministresa sus-amintită se bătea cu pumnul în piept că turiştii vor veni pe litoral pe autostrada finalizată (!) în vara acestui an?
Comparaţii
Croaţia are aprox. 1.200 de kilometri de autostrăzi, 500 de kilometri fiind daţi în folosinţă în ultimii patru ani. Cea mai lungă autostradă este cea care leagă Zagreb de Split, construită în zonă de munte, cu o lungime de 380 de kilometri şi care a costat 2,3 miliarde de euro, adica 6 milioane de euro pe kilometru. Germania are cei mai mulţi kilometri de autostrăzi din Europa: 12.363 km, din care peste 3.000 km sunt cu trei sau mai multe benzi pe sens. În ultimii 10 ani s-au construit 900 km, la un preţ de cca 10 milioane de euro/km, şi se construieşte în continuare: sunt planificaţi 1.900 de km de autostrăzi noi, pentru care sunt alocate 15 miliarde de euro (cca 8 milioane/km). Este prevăzută şi lărgirea a 2.200 km de autostrăzi deja existente, de la două la trei benzi pe sens, cu costuri de 13 miliarde de euro (cca 6 milioane/km).