Mai mult de jumătate dintre refugiaţii de vârstă şcolară din întreaga lume sunt excluşi de la educaţie pe măsură ce ţările gazdă se confruntă cu crize umanitare crescânde, au declarat miercuri Naţiunilor Unite, informează Reuters, potrivit agerpres.ro. Patru milioane de copii de refugiaţi din întreaga lume nu frecventează şcoală, o creştere de o jumătate de milion faţă de anul precedent, arată agenţia ONU pentru refugiaţi UNHCR într-un raport. "Educaţia este un mod de a-i ajuta pe tineri să se vindece, dar este şi o modalitate de a revigora ţări întregi", notează Înaltul Comisar ONU pentru Refugiaţi, Filippo Grandi. "Pe baza modelelor actuale, în lipsa unor investiţii urgente, sute de mii de copii vor deveni parte a acestor statistici tulburătoare", a adăugat el.
Potrivit UNHCR, aproape 20 de milioane de refugiaţi se aflau sub mandatul său, care exclude circa 5 milioane de refugiaţi palestinieni, până la sfârşitul anului 2017, în timp ce numărul de persoane strămutate în întreaga lume a crescut. Mai mult de jumătate erau copii şi 7,4 milioane de vârstă şcolară. Doar 61% dintre copiii refugiaţi frecventează şcoala primară, comparativ cu peste 90% dintre toţi copiii, arată raportul. Cifra este chiar mai mică pentru copiii mai mari, cu mai puţin de unul din patru copii refugiaţi în şcoala secundară. Doar 1% frecventează învăţământul superior, comparativ cu mai mult de o treime din tineri la nivel global.
Mai mult de 500.000 de copii refugiaţi au fost înscrişi la şcoală anul trecut, dar creşterea rapidă a populaţiei de refugiaţi înseamnă că procentul persoanelor neşcolarizate nu a scăzut. Katherine Begley, consilier tehnic senior pentru educaţie la agenţia umanitară Care USA, a spus că şcolarizarea este un pas vital în a ajuta familiile refugiaţilor să-şi reconstruiască viaţa. "Educaţia protejează şi te face mai puternic", a declarat ea Fundaţiei Thomson Reuters.
Lipsa educaţiei este întâlnită adesea în adăposturi temporare sărace sau în aer liber şi afectează în special fetele, marginalizate din cauza unor convenţii sociale şi culturale. Pentru a aborda această problemă, UNHCR afirmă că refugiaţii ar trebui să fie înscrişi mai degrabă în şcoli obişnuite decât în cele special create, să primească sprijin suplimentar şi barierele la înscriere, precum cerinţele privind documentele de identitate, ar trebui eliminate.