După 1989, problema uniformei în şcoli a încins spiritele între elevi, părinţi şi profesori, fiind considerată fie o cheltuială inutilă, fie necesară (pentru siguranţa elevilor, pentru eliminarea discriminării între elevii cu familii înstărite şi cei proveniţi din categorii defavorizate etc.). Dacă mai erau dubii în ceea ce priveşte alegerea cadrelor didactice, un studiu realizat de reprezentanţii Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, în ianuarie 2013, a reuşit să le spulbere. Potrivit analizei, peste 70% dintre cadrele didactice din învăţământul preuniversitar consideră că elevii ar trebui să poarte uniforme atât la ciclul primar, cât şi la cel gimnazial şi liceal. Împotriva uniformelor s-au declarat doar 8% din cadrele didactice intervievate. Totodată, 5% dintre participanţii la sondaj au spus că uniformele ar trebui purtate doar la ciclul primar, iar 13% doar la ciclurile primar şi gimnazial. Restul de 3% dintre cei intervievaţi au afirmat că nu ştiu sau că nu răspund la această întrebare. De asemenea, 81% dintre profesorii care au luat parte la cercetare au apreciat că cea mai bună modalitate de intrare la liceu este examenul de admitere. Pentru repartizarea pe baza mediei la un examen naţional s-au pronunţat 13% dintre cei intervievaţi, iar pentru repartizarea în funcţie de media din învăţământul gimnazial - 3%. Sondajul a fost realizat în perioada 15 - 18 ianuarie pe un eşantion naţional format din 820 de cadre didactice din învăţământul preuniversitar de la toate cele trei niveluri: primar, gimnazial şi liceal. Marja de eroare este de plus-minus 3,5%.