În timp ce japonezii revoluţionează călătoria cu trenul, construind garnituri capabile să atingă viteze de până la 500 de kilometri pe oră şi să parcurgă distanţe de sute de kilometri în doar câteva zeci de minute, românii nu obţin nici măcar un sfert din performanţele lor. Este deja cunoscut faptul că trenurile din ţara noastră au întârzieri foarte mari atunci când ajung la destinaţie şi că de multe ori, în anumite zone, viteza lor nu depăşeşte 20 de kilometri pe oră, spre disperarea călătorilor. Mai mult decât atât, condiţiile din unele trenuri, deloc confortabile, îi fac pe oameni să se reorienteze către alte mijloace de transport. Dar, dacă până acum acestea erau considerate probleme cu care se confruntă românii în timpul unei călătorii cu trenul, în prezent ele par o nimica toată pe lângă ultima ştire apărută în presă, care a zguduit întreaga ţară. Mulţi credeau că vor ajunge să li se declanşeze vreo boală nervoasă în timp ce aşteptau ca trenul să ajungă în gara din localitatea de destinaţie, amintindu-şi probabil de filmele vechi şi de trenurile ce funcţionau cu aburi sau cărbuni, dar nici prin cap nu le trecea că, de fapt, pericolul cel mai mare îi pândea atunci când respirau. Pare greu de crezut, dar lucrul acesta este posibil din cauza inhalării particulelor de azbest, o substanţă cancerigenă extrem de periculoasă, prezentă în componentele vagoanelor. Deşi acest minereu a fost utilizat în mod extensiv, în secolul XX, la fabricarea mai multor produse, precum textile, materiale de construcţie, izolaţii, garnituri de frână sau cleiuri, începând din anul 1990, în Europa au apărut reglementări de restricţionare a folosirii lui, cu toate că specialiştii au observat încă din 1940 că există o legătură între expunerea la azbest şi apariţia bolilor de plămâni.
AZBESTUL, INTERZIS ÎN UE DIN 2005 De la 1 ianuarie 2005, ca urmare a unei directive a Comisiei Europene (CE), au fost interzise total utilizarea şi comercializarea produselor care conţin azbest. „Inhalarea unor cantităţi mari de azbest poate conduce la apariţia cancerului pulmonar şi a azbestozei, o afecţiune care se manifestă prin umflarea plămânilor de ţesut azbestos. Dar aceste boli se declanşează cu mare întârziere, primele simptome putând apărea chiar şi după 15-20 de ani de la prima expunere”, a declarat directorul executiv al Direcţiei de Sănătate Publică Judeţeană Constanţa, dr. Constantin Dina.
INTOXICAŢIA CU AZBEST, MORTALĂ Se poate întâmpla ca, din cauza unor expuneri masive, intoxicaţia cu azbest să se manifeste, însă, într-un timp scurt, aşa cum s-a întâmplat cu mulţi dintre cei care au participat la evacuarea resturilor de la turnurile gemene de la World Trade Center, din New York, după atentatul de la 11 septembrie 2001. Atunci, dintre cei 14 câini care au lucrat împreună cu pompierii pentru găsirea supravieţuitorilor, opt au murit în timp scurt, ca urmare a intoxicaţiilor cu azbest. După ce substanţa a fost interzisă în UE, un an mai târziu, şi în România ea a fost scoasă în afara legii, printr-o Hotărâre de Guvern din 15 aprilie 2006.
VAGOANE CĂPTUŞITE CU AZBEST, DEPISTATE ÎN ROMÂNIA Legii date de CE s-a supus şi Franţa, care a scos din circulaţie vagoanele care conţineau azbest. Ce s-a întâmplat cu ele? În perioada 2006-2010, au fost vândute României! No comment! În acest fel, chiar şi în anul 2013, anumite trenuri din România pun în pericol sănătatea călătorilor, mai ales a celor care fac, de mai mult timp, naveta cu acest mijloc de transport. Secretul nu a ieşit mult timp la iveală, cu toate că primele trenuri „cancerigene” au ajuns în ţara noastră cu şapte ani în urmă. În total, 38 de garnituri căptuşite cu azbest au fost achiziţionate de CFR Călători. „Vagoanele au fost cumpărate pe vremea fostului director al CFR Călători Alexandru Noapteş, care acum este anchetat de DNA. Francezii au vrut să scape de ele, pentru că se ştia că erau periculoase, şi le-au vândut României la un preţ mai mic”, a precizat liderul sindicatului „Feroviarul” din Constanţa, Vasile Anghel. În încercarea de a obţine mai multe informaţii cu privire la vagoanele căptuşite cu azbest şi la ancheta Corpului de Control al Guvernului care se desfăşoară la CFR Călători, cotidianul „Telegraf” a trimis o solicitare către instituţia verificată. Potrivit răspunsului emis de reprezentanţii CFR Călători, din momentul semnalării prezenţei azbestului în construcţia acestui tip de material rulant, a fost contractată o firmă specializată pentru servicii de „analiză tehnică pentru identificarea prezenţei azbestului pe un eşantion reprezentativ de rame electrice 58 tip Z”. În acelaşi răspuns se arată că, la 9 iulie 2013, s-a primit un raport de analiză tehnică prin care s-a evidenţiat prezenţa azbestului la ramele electrice supuse testelor. Dar pentru a afla dacă vagoanele în cauză mai sunt în circulaţie în prezent, reprezentanţii CFR Călători au îndrumat reporterii cotidianului nostru către Autoritatea Feroviară Română - AFER, susţinând, în răspunsul oficial dat redacţiei, că AFER a fost notificată imediat după primirea raportului şi că, „prin contractul de vânzare-cumpărare, aceasta răspunde de eventualitatea existenţei unor vicii ascunse la produsele livrate. Până la acest moment, furnizorul nu a transmis un punct de vedere concludent. Pe cale de consecinţă, au fost contractate servicii de avocatură pentru acţiunea în instanţă”. De la AFER, reporterii „Telegraf” au fost direcţionaţi către Ministerul Transporturilor (MT). Contactat telefonic, purtătorul de cuvânt al MT, Ion Voicu, a precizat că nu poate oferi nicio informaţie şi că cei îndreptăţiţi să o facă sunt... cei de la CFR Călători!!! Cu alte cuvinte, capăt de linie, căci ne-am întors de unde am plecat! În acest context, inutil să mai menţionăm, niciun reprezentant al vreunei instituţii abilitate nu a făcut declaraţii!
VAGOANE CU AZBEST PE RUTA BRAŞOV - CONSTANŢA Potrivit liderului „Sindicatului Liber al Salariaţilor din Ramura de Vagoane” din Regionala CFR Constanţa, Constantin Vasile, cele 38 de garnituri căptuşite cu azbest care au ajuns în România nu mai sunt folosite de francezi încă din anul 1997. „Cei care au sesizat prezenţa azbestului în vagoane au fost specialiştii de la întreprinderile de reparat material rulant (Paşcani şi Griviţa). A fost depistat atât la partea de acoperiş, cât şi la pereţii laterali. Dar CFR Călători nu mai are puse în circulaţie astfel de vagoane. Din câte ştiu eu, firmele particulare mai deţin astfel de garnituri, din seria Z6100. Unul dintre trenurile care au în componenţă vagoane cu azbest ajunge şi la Constanţa şi vine de la Braşov. Acesta aparţine firmei „RegioTrans” şi nu este singurul”, a precizat Vasile.
În prezent, Corpul de Control al Guvernului efectuează o verificare a activităţii CFR Călători pentru perioada 2006 - 2013.