Chiar și după abrogare, timbrul de mediu îi pune pe jar atât pe șoferi, cât și pe parlamentari. Acum se discută despre găsirea unei alternative la această taxă, după ce aleșii au sesizat că lucrurile nu sunt deloc mai simple fără timbrul de mediu. În același timp, parlamentarii se scarpină în cap după soluții pentru returnarea taxelor încasate, pentru a evita sancțiunile CEDO.
Timbrul de mediu, sau sperietoarea celor care vor să își cumpere o mașină, încinge spiritele chiar și după eliminare. În timp ce oamenii se bucură că au scăpat de o taxă pe care o considerau inutilă, cei de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) fac tot felul de jonglerii pentru a evita vreo sancțiune de la Uniunea Europeană pentru nerespectarea măsurilor de reducere a poluării. Comisia de Transporturi din cadrul Camerei Deputaților a discutat miercuri, 15 februarie, posibilitatea de returnare a banilor către cei care au achitat această taxă, după ce mai mulți șoferi au câștigat procese în serie la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, care a obligat statul român să returneze banii încasați. La discuții au participat și reprezentanți ANAF și AFM.
UN MILIARD DE LEI DE DAT
Potrivit deputatului constănțean Mircea Banias, România ar avea de returnat aproximativ un miliard de lei tuturor celor care au plătit contravaloarea timbrului de mediu, luându-se în considerare returnarea eșalonată a banilor, timp de cinci ani. Deși au recunoscut că efortul financiar este imens, ANAF și AFM au fost de acord cu eșalonarea plăților. Cu toate acestea, parlamentarii au spus că intervalul de timp pentru returnarea banilor este prea mare. În ședință s-a mai pus în discuție o alternativă la taxa de mediu, astfel încât să se descurajeze folosirea excesivă a vehiculelor care emană cantități mari de noxe și, totodată, să se investească mai mult în proiecte și tehnologii de reducere a poluării. Cel puțin acesta este, în teorie, scopul taxei care, între noi fie vorba, numai pentru asta nu a fost folosită. Din acest punct de vedere, unii deputați, printre care se numără și Mircea Banias, au propus introducerea unui sistem de tip „poluatorul plătește”, care presupune includerea acestei taxe în prețul combustibilului. Oricum, o primă decizie se va lua peste cel puțin două săptămâni, însă e puțin probabil să rămână definitivă.
Citește și:
Politicienii nu mai vor ca timbrul de mediu să fie „lipit“ de prețul combustibilului