Vă mai amintiţi tragedia aviatică din Apuseni? Ce s-a clasat şi ce s-a declinat!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Vă mai amintiţi tragedia aviatică din Apuseni? Ce s-a clasat şi ce s-a declinat!

Eveniment 06 August 2018 / 18:26 871 accesări

Vă mai amintiţi tragedia aviatică din Muncţii Apuseni, atunci când un avion, pilotat de Adrian Iovan, s-a prăbuşit? Pilotul şi-a pierdut viaţa şi, odată cu el şi tânăra studentă la medicină, Aura Ion. Copilotul şi alţi patru pasageri au scăpat doar cu răni. Potrivit unui comunicat al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, „În cauza denumită generic ”Accidentul aviatic din Apuseni”, procurorii din cadrul Secției parchetelor militare din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție au dispus clasarea cauzei sub aspectul infracţiunilor de ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă, referitor la activitatea militarilor din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă ale judeţelor Cluj, Alba, Mureş şi Bihor, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, inspectoratelor de jandarmi ale judeţelor Cluj şi Alba, Ministerului Apărării Naţionale, inclusiv a ministrului de resort, a lucrătorilor din inspectoratele de poliţie ale judeţelor Cluj şi Alba, respectiv a lucrătorilor din structura de conducere a Ministerului Afacerilor Interne, inclusiv a ministrului de resort, precum şi a prefecţilor judeţelor Cluj şi Alba, respectiv a primarilor, viceprimarilor, consilierilor, etc. din comunele judeţelor Cluj şi Alba, corespunzătoare zonei în care se presupunea că s-a produs accidentul aviatic din data de 20.01.2014, întrucât acţiunile/inacţiunile acestora nu s-au interpus în lanţul cauzal care a determinat decesul, nefiind întrunite elementele de tipicitate ale acestor infracţiuni.

Totodată, a fost dispusă clasarea cauzei sub aspectul infracţiunii de neglijenţă în serviciu, referitor la activitatea militarilor din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă ale judeţelor Cluj, Alba, Mureş şi Bihor, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, inspectoratelor de jandarmi ale judeţelor Cluj şi Alba, Ministerului Apărării Naţionale, inclusiv a ministrului de resort, a lucrătorilor din inspectoratele de poliţie ale judeţelor Cluj şi Alba, respectiv a lucrătorilor din structura de conducere a Ministerului Afacerilor Interne, inclusiv a ministrului de resort, precum şi a prefecţilor judeţelor Cluj şi Alba, respectiv a primarilor, viceprimarilor, consilierilor, etc. din comunele judeţelor Cluj şi Alba, corespunzătoare zonei în care se presupunea că s-a produs accidentul aviatic din data de 20.01.2014, a comandantului Institutului Medico-Militar şi a comandantului Direcţiei Medicale din cadrul Ministerului Apărării Naţionale şi a secretarului de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi şef al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, întrucât în activitatea acestora nu au existat încălcări ale îndatoririlor de serviciu.

De asemenea, a fost dispusă clasarea cauzei sub aspectul infracţiunilor prev. de art. 349 C.pen. şi art. 350 C.pen., s-a apreciat că a fost vorba de un accident în afara muncii, conform art.2 pct. 11 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1425/2006, cu modificările și completările ulterioare, nefiind întrunite elementele de tipicitate ale acestor infracţiuni.

Procurorii militari au dispus disjungerea cauzei și declinarea competenței de soluționare către Secția de urmărire penală și criminalistică din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la:

- acţiunile/inacţiunile celor doi membri ai echipajului de zbor de pe aeronava tip BN - 2A-27, înregistrată sub nr. YR-BNP, aparţinând Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, atât în faza de pregătire a zborului, cât şi în faza de zbor;

- activitatea de dirijare şi control a zborului RFT 111, de către controlorii de trafic aerian de la ACC Bucureşti – ROMATSA;

- activitatea lucrătorilor ROMATSA, a membrilor Comitetului Ministerial condus de ministrul Transporturilor şi a lucrătorilor Centrului Operativ pentru Situaţii de Urgenţă de la acelaşi minister, în legătură cu modul de gestionare a acţiunilor de localizare/determinare a zonei de căutare şi salvare a victimelor accidentului aviatic, după prăbuşirea aeronavei în îngrijirile medicale acordate, precum şi referitor la respectarea procedurilor prevăzute în Ghidul de resuscitare – 2010 de către medicii civili în ceea ce priveşte încetarea manevrelor de resuscitare şi declararea decesului victimei.

Pe măsura derulării cercetărilor, vom informa opinia publică”.



12