PRESIUNI ELECTORALE Euroscepticii din Partidul Conservator îi cer premierului britanic, David Cameron, să menţină restricţiile impuse cetăţenilor români şi bulgari şi în 2014, exercitând noi presiuni în relaţia autorităţilor de la Londra cu UE. Guvernul nu crede că anularea măsurilor de tranziţie vizând cele două ţări va aduce un val de bulgari şi români, iar Downing Street acordă atenţie acestei probleme doar în contextul alegerilor şi presiunilor interne. Introducerea limitării sumelor de bani pe care imigranţii le pot solicita ca ajutoare i-a descurajat pe mulţi să mai emigreze.
BANI PENTRU IMAGINE NEGATIVĂ Printre opţiunile pe care le ia în considerare Guvernul britanic este lansarea unei campanii publicitare negative în România şi Bulgaria, în încercarea de a a-i convinge pe potenţialii imigranţi să nu vină în Marea Britanie, după anularea restricţiilor. ”Vă rugăm, nu veniţi în Marea Britanie. Plouă, joburile sunt puţine şi prost plătite”, plănuiesc miniştrii să fie mesajul acestei campanii negative. Informaţia a fost titrată de publicaţia ”The Guardian”. Planul, care se va concentra asupra dezavantajelor vieţii britanicilor, figurează între alte opţiuni ca înăsprirea accesului imigranţilor din UE la servicii publice sau deportarea celor care nu găsesc un loc de muncă într-un termen de trei luni. ”Se doreşte ca această campanie să corecteze impresia potrivit căreia câinii au covrigi în coadă în Marea Britanie”, după cum a declarat un oficial, la sfârşitul săptămânii trecute. ”În contextul în care guvernele din lumea întreagă cheltuiesc sume importante angajând consultanţi din Londra să le facă imagine, ar fi o ironie dacă Marea Britanie ar opta să îşi strice imaginea”, a conchis ”The Guardian”. Există campaniile precedente din 2007, de exemplu, când Eurostar a făcut o campanie publicitară trenurilor sale în Belgia, în care apare un skinhead tatuat urinând într-o ceaşcă de porţelan chinezesc. Şi tabloidul ”Mirror” a comentat că această campanie publicitară negativă ar contrasta cu imaginea strălucitoare de ţară prosperă şi fericită a campaniei ”Britania este Mare”, de promovare a Jocurilor Olimpice de la Londra. Iar unii critici se tem că planul ar putea afecta Regatul Unit prin descurajarea investiţiilor străine.
EXPERIENŢA ROMÂNEASCĂ Poate oferi România un exemplu pentru lupta împotriva traficului de persoane şi prostituţiei în Marea Britanie, este întrebarea adresată de emisiunea BBC Inside Aut într-un reportaj difuzat aseară. Numeroase victime ale traficului de persoane pătrund pe teritoriul Marii Britanii prin sud-estul Angliei, prin porturi sau aeroporturi ca Dover sau Gatwick. Sunt atrase de obicei cu promisiuni privind locuri de muncă, dar după ce ajung aici descoperă că li se cere să muncească în bordeluri. Odată ajunse pe mâna traficanţilor, victimele pătrund într-un cerc vicios greu de rupt. Pentru acest reportaj, jurnalista Emma Thomas a vizitat România, pentru a vedea cum luptă autorităţile române împotriva traficanţilor şi dorind să afle dacă Marea Britanie poate învăţa din experienţa românească în domeniul legislaţiei şi înăspririi pedepselor.