După un an în care a insistat pe aplicarea unei taxe auto care a pus România în faţa unui “război de guerilă” cu UE, ţara noastră este decisă să aplice o varintă finală care va ţine cont de cerinţele Bruxelles-ului. Ministrul Mediului şi Dezvoltării Durabile, Attila Korodi, a declarat că oficialii europeni au cerut României să stabilească un cuantum mai mare al taxei de primă înmatriculare în cazul maşinilor mai slabe din punct de vedre al tipului de catalizator euro folosit, astfel încît taxa să scadă mai mult în funcţie de vechime în cadrul aceleiaşi grupe euro. “Subliniez că modificările cerute de Comisia Europeană (CE) nu schimbă decît la nivel de virgulă, dacă vreţi, cuantumurile propuse de noi. În urma noilor cerinţe ale experţilor europeni, lucrăm încă la stabilirea valorilor pe care le vom legifera”, a declarat Korodi. Demnitarul a precizat că România nu va mai trimite la Bruxelles un nou document legat de valorile modificate ale taxei, ci va transpune în legislaţie direct valorile stabilite în funcţie de noile cerinţe. Lungul şir al obiecţiilor europene privind politica României faţă de autovehiculele second - hand a fost completat în această săptămînă cu noi observaţii ale experţilor CE. În cadrul discuţiilor pe marginea taxei auto, experţii comunitari le-au recomandat omologilor români ca procedura de contestare să fie mai clară şi grila de taxă mai bine explicată. În aceste condiţii, Executivul a anunţat că va modifica taxa pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piaţa a maşinii, astfel că primă înmatriculare va creşte chiar şi de aproape trei ori în cazul maşinilor noi, în timp ce proprietarii vehiculelor vechi vor plăti mai puţin. Actuala taxă pentru o maşină nouă cu norma de poluare Euro 4, cu cilindree de 1.400 - 1600 de centimetri cubi, a ajuns la peste o sută de euro, însă va creşte pînă la 400 de euro. Taxa unei maşini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi costă circa 460 de euro, urmînd să scadă progresiv în funcţie de vechimea maşinii. O maşină de acelaşi tip şi cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi înmatriculată pentru o sumă ce se apropie de o mie de euro. Cele mai noi maşini de tip Euro 3, cu cilindree de 1.400 - 1600 de centimetri cub, vor fi înmatriculate contra unei sume de 1.000 de euro. Acelaşi mod de calcul este aplicat şi în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar şi în cazul maşinilor non-Euro.